عباس سلیمی، قاری بین‌المللی و پیشکسوت قرآنی کشور با بیان اینکه هنوز رایحه ایام‌الله هفته دفاع مقدس در آسمان میهن اسلامی منتشر است، اظهار کرد: سلام و درود ما بر شهیدان سرافراز و بزرگواری که وقتی به آیات کریمه قرآن دقت می‌کنیم، مشاهده می‌کنیم که در حقیقت زندگان حقیقی همیشه جاوید آنان هستند و سبک زندگی ایشان بر همه شیوه‌ها ارجحیت دارد.

وی با اشاره به اینکه شهیدان بزرگوار با ما در چند زمینه تفاوت دارند، بیان کرد: تفاوت شهیدان با ما در این است که آنان خود می‌روند، ولی ما را می‌برند. شهیدان آگاهانه، عالمانه و عارفانه در راه دفاع از حریم قرآن و ولایت جان می‌دهند، لکن بسیاری از مردم، جان می‌کنند و به خاطر همین است که قرآن آنان را با مدال «وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْيَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ» یعنی زندگان حقیقی و متنعم نزد خداوند بزرگ معرفی کرده است.

سلیمی در ادامه با بسان اینکه ما وام‌دار بیش از ۲۲۰ هزار شهیدی هستیم که ۹۵ درصد آن‌ها جوان بودند یعنی همه آرزوهایی که همه انسان‌ها به صورت طبیعی دارند، فراموش کردند و به لقاء الهی پیوستند، افزود: ما بیش از ۵۰۰ هزار نفر در آمار جنگ جانباز داریم، جانبازانی که هنوز هر روز خبر شهادت یکی از ایشان را دریافت می‌کنیم. همچنین، بیش از ۴۸۵۰۰ نفر آزادگان و بزرگوارانی که ما نمی‌توانیم هرگز شرایط آن‌ها را تا آخر عمر درک کنیم. کسانی مانند خلبان جنگنده مرحوم حسین لشکری که ۱۸ سال تمام دوران اسارتش طول کشید و شش سال از این دوران را در یک سلول انفرادی بود و در همان شرایط حافظ کل قرآن شد.

پیشکسوت قرآی کشور با بیان اینکه این در حالی است که کسانی سالیان سال از خداوند عمر می‌گیرند و هنوز نیاموخته‌اند که کتاب آسمانی خود را باز کنند و سه سطر اول صفحه اول را بدون غلط روخوانی کنند. این افراد باید فردا نزد لشکری‌ها و بابایی‌ها جواب دهند. ما وام‌دار این عزیزان هستیم، ما وام‌دار مادری هستیم که تنها فرزند خود به نام ابوالفضل را در راه خدا تقدیم کرد و پس از سال‌ها که پیکر مطهر فرزندش تفحص شد، می‌گفت خدا را شاکرم که وقتی فرزندم به دنیا آمد سه و کیلو سیصد گرم بود و حال که پیکرش تفحص شده نیز سه کیلو و سیصد گرم است.

وی با بیان اینکه شهدا و رزمندگان به وظایف خود عمل کردند و امروز نوبت ماست، به هشدار خداوند بزرگ در قرآن کریم که فرمود «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَخُونُوا اللَّهَ وَالرَّسُولَ وَتَخُونُوا أَمَانَاتِكُمْ وَأَنْتُمْ تَعْلَمُونَ؛ ای اهل ایمان! (با فاش کردنِ اسرار و جاسوسی برای دشمن) به خدا و پیامبر خیانت نکنید، و به امانت‌های میان خود هم خیانت نورزید، در حالی که می‌دانید(خیانت، عملی بسیار زشت است)» اشاره کرد و گفت: باید امنیت و عزت این نظام اسلامی را در برابر بدخواهان و دشمنان حفظ کرد.

سلیمی در ادامه با اشاره به شیوه زندگی و ضرورت تجدید نظر در این شیوه اسفباری که وجود دارد، اظهار امیدواری کرد تا برگزاری دوره‌هایی مانند سبک زندگی که نظیر آن هم‌اکنون در سازمان دارالقرآن برگزار می شود،‌ آغازی برای پرداختن و توجه به سبک زندگی صحیح اسلامی و قرآنی باشد.

پیشکسوت قرآنی کشور در ادامه با اشاره به بحث سبک زندگی اسلامی به تعبیر زیبای آیت‌الله العظمی جوادی آملی در رابطه با سبک زندگی که اسلام انسان را به «حیات طیبه» یعنی زیباترین واژه برای سبک زندگی، دعوت کرده است، افزود: این مورد از مواردی است که به خاطر کم‌کاری ما در بعضی جاها مصادره شده یعنی اگر در مورد سبک زندگی، تحقیق کنیم به این عبارت برخورد می‌کنیم که سبک زندگی که مترادف انگلیسی آن «life style» است، مفهومی است که شامل علایق، آداب و رسوم، نظریات، فرهنگ و رفتارهای یک فرد یا جامعه می‌شود و این شیوه زندگی را اولین بار یکی از دانشمندان اتریشی به نام الفرد آدلر مطرح کرده است.

وی با بیان اینکه جای سؤال است که آیا ۱۲۴ هزار پیامبری که از سوی خداوند متعال، مبعوث شده‌اند، آیا نیامده‌اند که سبک زندگی را بیاموزند؟ و چطور این مورد به نام یک نفر اتریشی باید ثبت شود؟ ادامه داد: وقتی ما در این زمینه کار نمی‌کنیم، دیگران بدون رودربایستی وارد می‌شوند و ما را بازی می‌دهند. تمام این جلساتی که در یک دهه اخیر به عنوان سبک زندگی، عرفان‌های کاذب و … ظهور و بروز کرده است، نشان می‌دهد که اگر ما مراقب نباشیم، سبک زندگی غربی را به خورد جامعه ما می‌دهند که تا حدودی نیز موفق شده‌اند.

سلیمی در ادامه اظهار کرد: اگر بخواهیم منصفانه بنگریم، اسلام برای تمام لحظات زندگی ما از قبل از تولد تا زمان مرگ برنامه دارد یعنی از دعاهایی که در حالت جنینی تا زمان تلقین میت در کتب ادعیه وجود دارد تا دعاهای ایام مختلف ماه‌ها و روزها و دعاهایی که برای تمامی دوران زندگی آمده است، همگی سبک زندگی اسلامی را بنا می‌نهد و اگر این ادعیه تئوریزه شوند، می‌توانند شیوه زندگی را نشان دهند.

وی با بیان اینکه اسلام در تمامی زمینه‌ها مانند خوردن، آشامیدن، راه رفتن، سخن گفتن، میهمانی، عزا، شادی، صلح، جنگ، اقتصاد، تاریخ، برخورد با خود، برخورد با دیگران، برخورد با حیوانات، برخورد با جمادات و … دارای برنامه است، اظهار کرد: ما باید این‌ها را استخراج کنیم و ببینیم که چگونه است که اسلام برای همه چیز برنامه دارد، ولی متأسفانه در جامعه ما وضعیتی وجود دارد که برای مثال آمار طلاق در آستانه رسیدن به سی در صد است یعنی از هر سه ازدواج یک ازدواج محکوم به نابودی می‌شود.

پیشکسوت قرآنی کشور در ادامه با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم(ص) که فرمود «کن کالنحله اذا اکلت، اکلت طیبا، و اذا وضعت وضعت طیبا، و ان وقعت علی عودلم تکسره؛ در زندگی همچون زنبور عسل باش، وقتی می‌خورد، چیز پاکیزه می‌خورد، وقتی از خود چیزی باقی می‌گذارد، چیز پاکیزه می‌نهد، وقتی بر چوبی یا جایی می‌نشیند، آن را نمی‌شکند و ویران نمی‌کند»،‌ بیان کرد: بنا به فرموده پیامبر(ص)، مؤمنان باید برای سعادتمند شدن مانند زنبور عسل ورودی و خروجیشان پاک و طیب باشد و خرابی و ویرانگری نیز نداشته باشند.

وی در ادامه با طرح این سؤال که اصلا چه ضرورتی دارد که سبک زندگی اسلامی را تبیین کنیم؟ مگر ما مسلمان نیستیم پس چرا باید سبک زندگی را بیاموزیم و تعلیم دهیم؟ گفت: پاسخ این سؤال در این است که جامعه ما هم‌اکنون گرفتار بحران هویت شده و این بحران هویت عبارت از این است که گرفتار از خودبیگانگی شده‌ایم و تناقض و تضاد بین عقیده و عمل در میان جامعه وجود دارد.

سلیمی ادامه داد: همه جامعه ما در بعد تئوری و عقیده اعتقاد دارند که دروغ‌گویی بد است ولی در عمل دروغ گفته می‌شود. رایج‌ترین مسائل در جامعه دروغ، غیبت و تهمت است در حالیکه اگر ما به یکی از فرمایشات امام عسکری(ع) توجه کنیم که می‌فرماید «در اثبات دروغگویی انسان همین بس که هر چه را می‌شنود، نقل می‌کند» متوجه این تضاد خواهیم شد. این تضاد جامعه ما را گرفتار کرده است و باعث شده تا ادعاهای ما با عمل متفاوت باشد. در این رابطه امروز در بدترین شرایط هستیم که بعضی از این تناقضات حتی باعث بدبینی قشر زیادی از مردم به دین شده است.

پیشکسوت قرآنی کشور در ادامه با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع) اظهار کرد: امام صادق(ع) به شقرانی که از شاگردان ایشان بود فرمود «کار خوب از هر کسی سر بزند، زیباست، اما اگر تو کار خوب انجام دهی، زیباتر است؛ چرا که منتسب به ما هستی و کار بد از هر کسی که سر بزند، زشت است، اما اگر از تو صورت گیرد، زشت‌تر است که منتسب به ما هستی».

وی در ادامه با اشاره به تعبیری از استاد آیت‌الله ضیاءآبادی در این رابطه بیان کرد: آیت‌الله ضیاءآبادی تعبیر زیبایی دارند که در رابطه با سبک زندگی عارضه‌ای در انسان وجود دارد که باید این مشکل را رفع کرد تا به سبک زندگی اسلامی با شاخص قرآنی دست پیدا کنیم. آیت‌الله ضیاءآبادی می‌فرماید که ما و ابلیس در سه مورد نقطه اشتراک داریم. اولین نقطه اشتراک ما و ابلیس در اقرار به ربوبیت خداست. دومین نقطه اشتراک ما و ابلیس اقرار به خالقیت خداست و سومین نقطه اشتراک نیز اقرار به معاد و روز قیامت است که استاد در ادامه اشاره می‌کند که با همه این صحبت‌ها قرآن در رابطه با ابلیس می‌گوید که «کان من الکافرین» و این به آن دلیل است که شیطان گرفتار عارضه اقرار لفظی و کفر عملی است که متأسفانه الآن جامعه ما گرفتار این قضیه است و تا تضاد از بین نرود مشکل حل نمی‌شود.

سلیمی در ادامه با بیان اینکه ما باید با یک شیوه خاصی که قرآن فرموده سبک زندگی را در جامعه به کار بریم، به سخنی از آیت‌الله العظمی جوادی آملی در این زمینه اشاره کرد و افزود: بنا به گفته آیت‌الله العظمی جوادی آملی، اگر می‌خواهید مردم را به زندگی اسلامی دعوت کنید، این امر شیوه خاص خود را دارد که خداوند آن را مطرح کرده است «ادْعُ إِلَى سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجَادِلْهُمْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنْ ضَلَّ عَنْ سَبِيلِهِ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ». در این زمینه ابتدا باید برهان و استدلال را با مهربانی و منطق و دلیل تبیین کنیم و در مرحله دوم با دلسوزی و مهربانی افراد را نصیحت کنیم و در مرحله سوم نیز باید وارد جدال احسن شد که به تعبیر استاد یعنی مناظره که در این زمینه باید نشست و گفت‌و‌گوی منطقی کرد.

وی در ادامه با بیان اینکه در زمینه سبک زندگی اسلامی و قرآنی منابعی در اختیار داریم، اظهار کرد: منابع اصلی تدریس سبک زندگی اسلامی یا قرآنی شامل آیات قرآن مبین، احادیث و روایات اهل بیت(ع)، نامه‌ها و احکام اهل بیت(ع)، سیره عملی اهل بیت(ع) و نیز دو منبع فرعی ادبیات و ضرب‌المثل‌ها و نیز متون ادعیه‌ است که این منابع الهام‌بخش سبک زندگی هستند.

پیشکسوت قرآنی کشور در ادامه با ذکر مثالی در این مورد اظهار کرد: از امام صادق(ع) پرسیدند که اصول زندگی چیست؟ که امام در پاسخ می‌فرمایند «زندگی خود را بر چهار اصل بنا نهادم، اول اینکه دانستم رزق مرا کسی نمی‌خورد پس آرام شدم، دومین اصل اینکه دانستم که خدا مرا می‌بیند پس حیا کردم، سوم اینکه دانستم که کسی کار مرا آنجا نخواهد داد پس خودم تلاش کردم و نیز دانستم که پایان کارم مرگ است، پس مهیا شدم».

سلیمی در پایان سخنان خود در این زمینه بیان کرد: آیات ۱۵۱ و دو آیه بعد در سوره مبارکه «انعام» شامل دستوراتی در این رابطه است که بنده نام آن را ۱۰ فرمان الهی گذاشته‌ام که اگر بتوانیم به این فرامین الهی، عمل کنیم ان‌شاءالله مورد عنایت حق تعالی قرار گرفته و در مسیر سبک زندگی قرآنی قرار خواهیم گرفت.

یادآور می‌شود، این سخنان در مراسم افتتاحیه نخستین دوره تربیت مربی سبک زندگی اسلامی که در محل سازمان دارالقرآن الکریم برگزار شد، ایراد شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *