کتاب مصباح الحفاظ نوشته حسین باقریان، حافظ کل قرآن، جدیدترین کتابی است که مباحث مهم در حفظ قرآن را به مخاطب ارائه کرده است.
این کتاب در هشت فصل تنظیم شده است، فصل اول تحت عنوان «ضرورت تلاوت و حفظ قرآن» به ضرورت تلاوت قرآن و قرآن در کلام پیامبر(ص) و ائمه(ع) پرداخته است. فصل دوم کتاب، تحت عنوان «عوامل مؤثر در حفظ قرآن» است. در فصل سوم، مباحث مربوط به حافظه با عنوان «بررسی حافظه، فراموشی و حواس‌پرتی» بحث شده است، «بررسی و ارزیابی روش‌های معمول و مشهور حفظ قرآن کریم» فصل چهارم کتاب را تشکیل می‌دهد در فصل پنجم با عنوان «قالب‌ها و گام‌های حفظ قرآن کریم» روش صحیح حفظ قرآن ارائه شده است.
فصل ششم شرایط عمومی یک حافظ قرآن را با عنوان «شرایط عمومی حفظ قرآن کریم» بررسی کرده است، «آداب تعلیم و تعلم» در فصل هفتم ارائه شده و در نهایت در فصل هشتم تحت عنوان «تسهیلات و خدمات نظام اسلامی ویژه حافظان قرآن کریم» خدمات نظام اسلامی به مخاطب ارائه شده است.
در فصل پنجم کتاب چنین می‌خوانیم: ویژگی‌هایی یک روش خوب که باید دارا باشد، عبارت است از، عمومیت در مخاطبین، یعنی روش حفظ طوری باشد که برای تمامی گروه‌ها و رده‌های سنی مناسب باشد، هم‌چنین روش خوب، روشی است که جامعیت در ابزار داشته باشد، به عبارت بهتر این روش باید از تمام ابزارهای پیش روی حافظ از جمله: استماع ترتیل، ترجمه و تفسیر آیات و… بهره‌گیری کند. سرعت و حجم محفوظات از دیگر مباحث مهم در یک روش است، روشی از جامعیت برخوردار است که بتواند با بهره گیری از تمام تکنیک‌های به خاطرسپاری آیات به حافظ کمک کند تا در کمترین زمان بتواند آیات بیشتری را حفظ کند، به عنوان نمونه اگر حافظ از ضریب هوشی بالایی برخوردار باشد و شرایط دیگری مانند پیشینه تلاوت و … را داشته باشد می‌تواند روزانه ۳ صفحه از قرآن را حفظ کند. ماندگاری محفوظات نیز در یک روش خوب، بسیار مهم است، از ویژگی‌های روش خوب این است که روش از انعطاف پذیری بالا برخوردار باشد، به طوری که همه افراد، شرایط زندگی و کاری یکسانی ندارند و روشی خوب است که بتواند برای همه افراد مفید باشد، هم‌چنین روشی خوب است که حفظ قرآن را قابل دسترس و آسان کند. گام‌های حفظ قرآن نیز از اهمیت بالایی برخوردار است، این که حافظ بداند از چه مرحله برای حفظ یک صفحه شروع کند و به چه مرحله ختم کند، این گام‌ها به ترتیب عبارت است از: استماع ترتیل، تلاوت از روی مصحف، خواندن ترجمه لغوی و مفهومی آیات، قطعه بندی(تقطیع آیات) و در نهایت حفظ آیات.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *