حجتالاسلام والمسلمین محمدحسین ملکزاده، استاد حوزه علمیه امروز ۲۱ مردادماه در نشست نقش قرآن در تبلیغ بینالملل که در دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) برگزار شد در سخنانی گفت: با آنکه پیامبر در یک خانواده عرب زبان و قبیله مشهور عربی متولد شد و به صورت شخصی نژاد عربی داشت اما قرآن کریم در خطابات خود هیچگاه از تعابیری مانند قوم قریش و عرب استفاده نکرده و مردم را خطاب نکرده بلکه خطاب قرآن «یا ایهالناس» است که همه بشر را مورد مخاطبه قرار داده و یا تعبیر «یا ایهاالذین آمنوا» به کار برده است.
وی افزود: اسلام از همان ابتدای کار که پیروان اندکی داشت داعیه جهانی دارد و رسالت پیامبر را یک رسالت جهانی معرفی کرده و آیات متعددی بر این مسئله تاکید دارد مانند آنچه در آیات « وا ارسلناک الا رحمة… انبیاء ۱۳۷)؛ اول سوره فرقان ؛ ۲۸ سبا؛ ۱۵۸ اعراف؛ یا تعبیر«ان هو الا ذکر للعالمین» ۶۹ و ۷۰ سوره یاسین آمده است.
ادعای بیپایه
ملکزاده بیان کرد: ادعای برخی نویسندگان مشهور غربی مانند گلدزیهر که مدعی است قرآن در آغاز به دنبال پاسخ به نیازهای عرب زمان حیات پیامبر بوده است هیچ بهرهای از صحت نبرده و کاملا سست و بیپایه است زیرا از همان آغاز و در آیات مکی سخن از رسالت جهانی اسلام است و اسلام از همان آغاز پیروانی مانند سلمان و بلال و صهیب رومی و … داشته که از بلاد غیرعرب و حجاز بودهاند.
وی افزود: این امکان برای پیامبر(ص) فراهم نبود که در ابتدا بخواهد دست به تبلیغ جهانی بزند ولی بعد از صلح حدیبیه نامههایی را به چند تن از فرمانروایان بلاد دیگر مانند ایران و حبشه و یمامه و … فرستادند و پیکهایی به اقصی نقاط جهان فرستاده شد که تا ۳۲ نامه در تاریخ گفته شده که پیامبر ارسال فرمودند.
این استاد حوزه عنوان کرد: هجرت به حبشه از دیگر اتفاقاتی است که در سال ۱۵ هجرت رخ داد و مومنان برای رهایی از فشار مشرکان به توصیه پیامبر عازم این سرزمین شدند و در آنجا آیاتی از قرآن را برای فرمانروای حبشه، نجاشی قرائت کردند و حتی اسلام آوردن وی در برخی تواریخ ذکر شده است.
وی افزود: حبشه و اتیوپی کنونی را پیامبر به عنوان سرزمین راستی معرفی فرمودهاند یعنی مردم ساده و ساده دلی داشتهاند و چنین افرادی راحتتر در مقابل حق سر تسلیم فرود میآورند. پیامبر قاریان قرآن را به عنوان مبلغ به مناطق مختلفی اعزام میکردند و این امر به صورت جد از سوی پیامبر وجود داشت.
تبیین جایگاه قرآن در تبلیغ جهانی
ملکزاده با اشاره به وضعیت امروز تبلیغ در عرصه بینالملل بیان کرد: اگر بخواهیم نقش و جایگاه قرآن را در تبلیغ بینالملل بیان کنیم در سه عرصه میتوان حصر موضوعی کرد؛ یک جهت ارایه زیباییهای قرآن کریم است؛ جهت دوم پایین کشیدن قرآن از سر نیزه و جهت سوم هماوردی پویا و فعال با جنگ صلیبی نرم که باید از این سه عرصه در تبلیغ بهره ببریم.
وی ادامه داد: آنچه در گرایش به مکاتب مهم است این است که ارباب این فرق سعی میکنند زیبایی مکاتب خود را به رخ بکشند حتی زیباییهای نداشته را اما ما مسلمین در این جهت ضعیف هستیم؛ بسیاری از فرق و دین وارهها حقیقتا دچار فقر نرمافزاری علمی و دانشی و معرفتی هستند اما همان اندک خود را آنقدر عالی بستهبندی و هایلایت میکنند که دیگران جذب میشوند ولی ما اقیانوس اقیانوس معارف قرآن و اهلبیت(ع) را داریم ولی فلهای با آن برخورد میکنیم در حالی که یک آیه قرآن جا دارد پررنگ بررسی و تبلیغ شود.
ملکزاده با بیان اینکه حتی گاهی امر نازیبایی را زیبا جلوه میدهند و ما این زیباییها را داریم و نشان نمیدهیم گفت: از جمله زیباییهای قرآن زیبایی معارف آن است و قرآن همزمان ویژگیهایی مانند عقلانیت، اعتدال، انسجام، علم خواهی و … را دارد و هر قدر عقلانیت و علم بشر بیشتر شود جامعیت قرآن نیز بیشتر نمایان میشود؛ اگر قصه دارد ما را مشغول رویا و اساطیر اولین نمیکند،تمام اینها پیامهای هدایتی برای بشر در طول تاریخ دارد. واقعا نکاتی از همین قصص استخراج میشود که شگفتآور برای امروز ما هست مخصوصا اگر با روش آیتالله معرفت به آن بنگریم.
وی با بیان اینکه برخی آمارها از گرایش مردم در غرب به اسلام داده میشود که کار صهیونیستهاست و طرح این مسایل برای اسلام هراسی است البته واقع گرایش به اسلام جدی است افزود: شایعترین منشا گرایش به اسلام یکی تحقیق و بررسی علمی و دیگری ازدواج است؛ یکی از این گرایشات گرایش بانوان غربی به ازدواج با مردم مسلمان است زیرا پایبندی و وفاداری مسلمانان به خانواده بیشتر است.
وی اظهار کرد: منشا دیگر تحقیق و بررسی علمی یعنی گرایش محققانه و عالمانه است و در بسیاری از نو مسلمانها دیده میشود و افرادی با تحقیق و مطالعه سراغ اسلام آمدهاند که نمونه آن پرفسور لگنهاوزن است که بسیار فرد مقید و پایبندی به اسلام است و به صورت اتفاقی با ترجمه قرآن آشنا و مسلمان شده است.
این مبلغ بینالمللی گفت: الان همین مراکزی که در خارج کشور داریم گاهی خود آنان مانعی برای تبلیغ بینالملل هستند البته نه اینکه به صورت رسمی مانع شوند ولی سنگاندازیهایی میشود که مانع کار است.
ملکزاده عنوان کرد: کلمات و سبک و آهنگ منحصر به فرد قرآن حتی برای کسانی که با عربی آشنا نیستند هم موثر است و آنان را تحت جاذبه خود میگیرد. در زندگینامه بسیاری از قراء معروف مصری آمده که در اثر شنیدن قرائت آنان افرادی در کشورهای مختلف مسلمان شدهاند همچنین سیدقطب در تفسیر خود از سفر به آمریکا مطلبی نقل کرده و آورده است که فردی در نماز جمعه تحت تاثیر سوره جمعه قرار گرفت بنابراین آیات قرآن با صوت زیبا بسیار در دیگران موثر است.
وی افزود: ترجمههای اولیه قرآن توسط برخی کشیشان برای نامناسب جلوه دادن قرآن انجام شده است ولی فردی مانند پیکتال برای آشنایی با قرآن خودش عربی را فراگرفت و قرآن را ترجمه کرده است.
ملکزاده با بیان اینکه تحریفناپذیری قرآن برای غیرمسلمین قابل اعتنا و مهم است زیرا آنان متونی را به عنوان کتب مقدس قبول دارند که یقین دارند این کتب مستقیما از طرف انبیاء خود نیست و چون فاقد این اصالت هستند لذا اصالت قرآن برای آنان بسیار مهم است از این رو مستشرقان در دههای اخیر مراکز علمی بری اثبات تحریف قرآن تشکیل دادهاند.
تعبیر اشتباهی که رایج است
این استاد حوزه تصریح کرد: در میان ما تعبیر «پیامبر اسلام» رایج شده که اصلا تعبیر خوبی نیست این تعبیر از سوی غربی ها به کار رفته و روی همین تبلیغ میکنند که پیامبر، پیامبر اسلام است و خدایی در کار نیست که بخواهد از جانب او پیامی بیاورد در حالی که تعبیر قرآن رسولالله است و در زبان عربی و فارسی هم تا یک قرن قبل این تعبیر را نداشتیم.
وی ادامه داد: اعجاز و معجزات قرآنی از دیگر زیباییهای قرآن کریم است؛ واقعیت این است که گاهی در اعجاز علمی، افراط و تفریط شده است و حد اعتدال آن این است که اعجاز وجود دارد ولی نه اینکه هر کلمه و آیه قرآن معجزه علمی داشته باشد؛ اعجاز یعنی مباحث علمی در قرآن وجود دارد که قرنها بعد از قرآن کشف شده است و بعد دیگر نیز اعجاز بیرونی قرآن است و افرادی نور و صدایی از قرآن دیده و مسلمان شدهاند.
ملکزاده با اشاره به قرآن بر سر نیزه کردن در جنگ صفین بیان کرد: امروز هم دشمنان امام علی و در راس آن وهابیت برای تقابل با شیعه، قرآن را علم کرده و سعی میکنند شیعه و قرآن را مقابل هم معرفی کنند. برخی تهمتهای آنان این است که تشیع کاملا از این قرآن مورد توجه همه مسلمین بیگانه هستند و قرآن دیگری دارند.
ملکزاده عنوان کرد: اعزام قراء ایرانی به مناطق مختلف جهان و حج در رد این شبهه و تهمت بسیار موثر بوده است؛ همچنین برگزیده شدن قراء و حفاظ در مسابقات بینالمللی از دیگر عوامل اثرگذار در این مسئله بوده است. جواد فروغی موج قرآنی در عرصه قرائت در دنیا ایجاد کرد و محمدحسین طباطبایی نیز موج گرایش به حفظ را در کشور و کشورهای دیگر ایجاد کرد بنابراین خود قرآن اعم از مباحث حفظ و قرائت و یا محتوا میتواند در تبلیغ مورد استفاده قرار گیرد.
وی با بیان اینکه در میان شیعه و اهل سنت کسانی بودهاند که قرآن را تحریف شده میدانند اما این تعداد افراد کمی هستند که قابل توجه نیست افزود: همین مسئله سبب شده تا برخی از آن سوء استفاده کنند اگرچه صدها مقاله در رد این موضوع نوشته شده است.
حوزه به قرآن بیشتر توجه کند
این استاد حوزه عنوان کرد: تهمت دیگر آنان به شیعه این است که شما قرآن را تاویل میکنید همچنین عدم استناد فقها در رسالههای عملیه به قرآن مستمسک آنان برای این است که فقهای شیعه با قرآن کاری ندارند در حالی که ما نقد درونی داریم که حوزه باید به قرآن بیشتر اهتمام داشته باشد ولی این نقد از آنچه آنان میگویند متفاوت است همچنین نکته دیگری که مطرح میکنند این است که قرآن در قلب شیعه جا نمیگیرد زیرا قرآن نوری است که قلب شیعه، ظرف آن نمیشود.
وی افزود: گذشته از وهابیها، صلیبیها هم با اسلام مقابله دارند که نمونه آن فیلم فتنه و کاریکاتورها بود ما باید چهره اصیلی از قرآن را در عرصه بینالملل معرفی کنیم.
وی تاکید کرد: یک طلبه برای موفقیت در تبلیغ جهانی نیازمند چند مسئله است؛ تسلط به معارف، مطالعه فرهنگ و ادیان، فراگیری مهارتهای تبلیغی و فراگیری زبان که به عنوان حداقل در تبلیغ بینالمللی مورد نیاز است.
وی تاکید کرد: ما پیشنهادمان در بسیاری از کشورها این بود که به جای حسینیه، دارالقرآن و مرکز قرآنی دایر کنند این مسئله مخالفت با حسینیه نیست بلکه با حساسیت کمتر میتوان قرآن و اهلبیت(ع) و احکام را تبلیغ کنیم.
منبع: ایکنا