مدیر برنامه ملی سامانه هوشمند دانش قرآنی کشور از ایجاد سامانه هوشمند ابر دانش قرآنی خبر داد و گفت اولین بخش این سامانه در دو ماه اول سال 94 قابل استفاده می­شود که مستلزم همکاری کسانی است که می­خواهند از شیوه­های سنتی به سمت جدید و موثر حرکت کنند.

محمود شکراللهی در همایش تحول آموزش عالی قرآنی و تامین نیازهای شغلی جامعه اظهار داشت:‌ آنچه حرکت از شیوه‌های سنتی به سمت شیوه جدید و موثر می‌طلبد همان محتوایی است که از فضای مجازی برای توسعه فرهنگ قرآنی در جهان و همچنین اشتغال­زایی استفاده کند.
وی با بیان اینکه فضای مجازی در دو دهه اخیر مورد توجه دنیا قرارگرفته است افزود: حضور مردم به عنوان کاربران اصلی فضای مجازی پتانسیل بالایی برای حوزه فرهنگی ایجاد کرده است. چنانچه در دو سال اخیر طبق نظر رهبری ، شورای عالی فضای مجازی شکل گرفت هرچند هنوز حضور چندانی ندارد.
قائم مقام رییس دانشگاه بنی اکرم تبریز در توضیح نمونه‌های موفق استفاده جهانی از فضای مجازی گفت: بازی‌های رایانه‌ای به خصوص بازی‌های آنلاین یکی از نمونه های استفاده از فضای مجازی است. چنان‌چه تا چند سال اخیر مرسوم بوده است که بازی‌ها روی سی‌دی توزیع شود و این روش اکنون منسوخ شده و همه فعالیت‌ها در فضای مجازی انجام می­شود.
وی محتوای دیجیتال را از دیگر نمونه‌های استفاده موفق از فضای مجازی دانست و تصریح کرد: فعال ترین مجموعه در این زمینه شرکت مخابرات است که محتواهایی در بسترهایی مانند پیام کوتاه و ام‌ام‌اس منتقل می کند. همچنین وی به پازل های قرآنی اشاره کرد و گفت: پرسش های قرآنی می توانند تبدیل به پازل شوند که هم باعث سرگمی است و هم افراد برای حل آن تلاش زیادی خواهند کرد.
شکراللهی اظهار کرد:‌ آنچه مورد نیاز است فراگیری تخصص لازم و اهتمام به تولید چنین محتواهایی است. محتواهایی که بتوانند به صورت پازل باشد و قابلیت ارسال با پیامک داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه از همین بسترها برای نشر فرهنگ قرآنی نیز می توان استفاده کرد اظهار کرد: می توان به تولید محتوای دیجیتال قرآنی و توزیع آن به عنوان یک شغل نگریست. چرا که این بستر مورد استقبال مردم بوده و فرصت خوبی را برای کسانی که می خواهند توسعه فرهنگ قرآنی بدهند فراهم کرده است.
شکراللهی اصلی ترین دغدغه شرکت های نشر قرآن را تولید محتوا دانست و افزود: تولید محتوایی که دارای مضمون غنی باشد و مورد استقبال مردم قرار گیرد از جمله مهم‌ترین دغدغه شرکت‌های نشر قرآن است و آن‌ها معمولا محتواها را از متون آماده مثل کلیات حافظ و … استخراج می کنند.
وی همچنین به لزوم ترجمه چند رسانه‌ای قرآن اشاره کرد و افزود: متاسفانه تاکنون تنها یک بار ترجمه ویدیویی سوره یاسین صورت گرفته است. اما اگر تصویر و متن و فیلم قرآنی در کنار هم آورده شود مردم به آن علاقه مند خواهند شد.
وی همچنین مجددا با تاکید بر اهمیت بازی های یارانه ای خاطرنشان کرد: در کشور ما حداقل یک پنجم مردم به طور حرفه‌ای مشغول بازی یارانه ای هستند و خیلی از بازی‌ها بازی های آموزشی است که متاسفانه در کشور ما کمرنگ است. استفاده از بازی آموزشی یکی از روش هایی است که دنیا از آن استفاده می کند.
وی با ذکر مثالی توضیح داد: درآمد ملی کشور فنلاند تنها از 3 بازی یارانه ای تامین می‌شود که این امر نشان می‌دهد جهان به چه میزان زیادی از بازی یارانه‌ای استفاده کرده است.
وی همچنین به بازی‌هایی که براساس داستان‌های قرآنی در حال تولید است اشاره کرد و گفت: بازی ذوالقرنین داستان حضرت سلیمان، تابوت عهد و داستان نوح (ع) در حال تولید هستند که بستر مناسبی برای اشاعه فرهنگ قرآنی است و از آن استقبال می‌شود.

منبع: www.msrt.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *