حقایقی از آیه:

فَضَرَبْنَا عَلَى آذَانِهِمْ فِي الْكَهْفِ سِنِينَ عَدَدًا (الكهف: 11)

ترجمه:
پس در آن غار، ساليانى چند بر گوشهايشان پرده زديم. (سوره مباركه الكهف: آيه 11)

دانشمندان در قرون اخیر به مطالب شگرفی درباره گوش وعملکرد آن دست یافته اند؛ گوش عضو حس شنوایی بدن، از سه قسمت تشکیل شده است: گوش خارجی که وظیفه اش شناخت جهت، و هدایت صدا است(شامل: لاله گوش ومجرای شنوایی و در انتهایش پرده صماخ) ؛ گوش میانی(شامل استخوانهای سه گانه و…) و گوش داخلی(بخش دهلیزی،مجرای نیمدایره وبخش حلزونی و…) که وظیفه ارتعاش و انتقال صدا به گیرنده های عصبی و نیز کمک به حفظ تعادل بدن را به عهده دارند.

در آیه11 سوره مباركه الكهف: (” فَضَرَبْنَا عَلَى آذَانِهِمْ فِي الْكَهْفِ سِنِينَ عَدَدًا : پس در آن غار، ساليانى چند بر گوشهايشان پرده زديم.”)، نقش گوش در درك حركات بدن اشاره شده است؛ در كتاب معجزات پزشكي قرآن نوشته دكتر شريف الغزال آمده است كه در زمان خواب حس شنوايي متوقف نمي شود و همين امر باعث مي شود تا شخصي كه به خواب رفته با صدايي كه منشأ نزديكي دارد بيدار شود. عصب هشتم مغزي كه مربوط به گوش داخلي است داراي دو بخش مي باشد: يك بخش شنوايي و ديگري بخش تعادل (جهت درك حركات سر). ايشان معتقدند كه كاركرد اين دو بخش طي زماني بيش از 300 سال در اصحاب كهف متوقف بوده است. در آيه فوق مطالب علمي فوق به صراحت اشاره شده و از مصاديق بارز اعجاز علمي قرآن كريم است.

جمع بندی مطالب:

گرچه مردم زمان نزول این آیه می دانستند برای اینکه اصحاب کهف به خوابی بيش از 300 سال بروند می بایست که به وسیله شنیدن صدا بیدار نشوند اما آنچه در این آیه نشان از اعجاز علمی قرآن دارد این است که امروزه می دانیم عصب هشتم مغزي كه مربوط به گوش داخلي است داراي دو بخش مي باشد: يك بخش شنوايي و ديگري بخش تعادل (جهت درك حركات سر) و در زمان خواب حس شنوايي فعالیت این بخش ها متوقف نمي شود و همين امر باعث مي شود تا شخصي كه به خواب رفته با صدايي كه منشأ نزديكي دارد بيدار شود؛ لذا برای این که شخص به وسیله این عضو بیدار نشود بایست اعصاب این ناحیه غیر فعال شوند وخداوند می فرماید: “فَضَرَبْنَا عَلَى آذَانِهِمْ “؛

بنا براین خداوند متعال در این آیه، اشاره به نکته علمی جالبی نموده است که در زمان نزول کسی از مکانیزم آن آگاه نبوده است در نتيجه اين آيه از مصاديق بارز اعجاز علمي قرآن كريم است.

منبع: www.miracleofquran.net

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *