وجود فرهنگ مهاجم و کم‌کاری‌ها؛ اصلی‌ترین‌ دلائل ضعف نشر دینی ـ قرآنی

گروه ادب: یک نویسنده دینی کشورمان با بیان اینکه کم‌توجهی به بسیاری از مفاهیم و مضامین قرآنی نشان‌دهنده ضعف نشر مکتوب در این حوزه است، اظهار کرد: وجود فرهنگ قوی مهاجم و کم‌کاری‌ها در داخل را می‌توان اصلی‌ترین‌ دلائل ضعف نشر دینی ـ قرآنی دانست.

جهانگیر خسروشاهی، نویسنده دینی کشورمان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، به بررسی موضوع نیازسنجی پیش از تولید محتوا در حوزه نشر مکتوب دینی ـ قرآنی پرداخت و با بیان اینکه توجه صرف به امور اجرایی نمی‌تواند فرهنگ قرآنی را در جامعه گسترش دهد، اظهار کرد: جامع‌نگری در این مهم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

این نویسنده دفاع مقدسی کشورمان در بخش دیگری از سخنان خود، کم‌توجهی به بسیاری از مفاهیم قرآنی در جامعه را دلیلی بر ضعف ترویج فرهنگ قرآنی به واسطه هنر و ادبیات دانست و در این باره عنوان کرد: حضور یک فرهنگ قوی مهاجم و کم‌کاری‌های در داخل کشور را می‌توان اصلی‌ترین دلایل ضعف در حوزه نشر دینی ـ قرآنی بیان کرد.

وی با تأکید بر اهمیت گسترش فرهنگ قرآن میان مردم و مسئولان، گفت: مفاهیم و مضامین قرآنی باید در ظاهر جامعه متجلی شود. در مرحله بعد، این مفاهیم در عمل مردم و در زندگی روزمره دیده‌ می‌شود و در نهایت، متن جامعه تبدیل به متنی قرآنی می‌شود و در آنجا است که با آمدن نام قرآن، قلب انسان مؤمن به قرآن می‌لرزد و این موضوع از آیات نیز برمی‌آید.

زندگی قرآنی باید با روش کاسبی قرآنی توأم باشد

صاحب کتاب «دوشنبه‌ای که می‌آید» در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این نکته که نمی‌شود روش زندگی ما قرآنی باشد، اما روش کاسبی ما قرآنی نباشد، اظهار کرد: اگر می‌خواهیم قرآنی زندگی کنیم باید همه ابعاد زندگی ما با قرآن همراه باشد. اینکه در زندگی خصوصی قرآنی باشیم، اما در حیات بیرنی و در جامعه بدون قرآن به محاسبه و فعالیت بپردازیم، پذیرفتنی نیست و قطعاً با این روش، توقع ایجاد جامعه قرآنی بیهوده است.

این نویسنده دفاع مقدس و انقلاب با تأکید بر این نکته که قرآن در جامعه امروز ما تنها و بی‌یاور نیست، گفت: اگر ما اثری در حوزه نشر مکتوب دینی ـ قرآنی تولید نمی‌کنیم که بتواند اصل و حقیقت قرآن را نشان دهد، به این معنا نیست که قرآن محتوای جذابی ندارد یا سرشت افراد جامعه از پذیرش قرآن و مفاهیم آن سرباز می‌زند.

وی همچنین به ضرورت تجلی نور قرآن در عمل مروّجان مفاهیم قرآنی اشاره کرد و این اصل را از شروط لازم برای تعالی این حوزه دانست و ادامه داد: متأسفانه امروز برخی افراد، خود قرآن را نیز بر مبنای مبالغ و هزینه‌ها محاسبه می‌کنند و آن را تنها برای خرید و فروش در دست دارند.

خسروشاهی همچنین به شرایط مطلوب نشر مکتوب دینی ـ قرآنی پرداخت و وضعیت مطلوب را وضعیت عمل به قرآن بیان و اظهار کرد: با توجه به وضعیت جامعه در توجه به مسائل دینی ـ قرآنی می‌توان شرایط نشر مکتوب را نیز در این حوزه بررسی کرد. آن زمانی که جامعه به واسطه نشر دینی ـ قرآنی به سمت قرآن در حرکت است، به این معنی است که این حوزه موفق بوده و اگر چنین نباشد، نشان از ناموفق بودن آن دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *