عباس سلیمی، پیشکسوت قرآنی کشور در رابطه با ویژگی‌های مرحوم شعیشع با بیان اینکه ایشان از اساتید بزرگواری بودند که قبل از انقلاب نیز برای تلاوت قرآن به ایران سفر کرده بود،‌ اظهار کرد: این سفر از اولین مسافرت‌های مرحوم شعیشع بود و وی اولین تلاوت‌های خود را در دوران جوانی در جوار بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) اجرا کرد. نکته عجیب، این است که آخرین تلاوت مرحوم شعیشع نیز در مشهد مقدس و در خلال مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان بود.

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه مرحوم شعیشع آیات ابتدایی سوره مبارکه الرحمن را در این تلاوت خود که در سالن اجتماعات صدا و سیمای مشهد بود، اجرا کرد، گفت: در آن زمان در حدود هشتاد و هفت سال از عمر ایشان می‌گذشت و ایشان همراه با ابراز احساسات لطیف برای تلاوت حاضر شدند.

سلیمی با اشاره به اینکه نکته مهمی که در تلاوت مرحوم شعیشع وجود دارد این است که بنا به قول خود ایشان آیات قرآن را در مقوله قرائت به تصویر می‌کشید، ادامه داد: استاد شعیشع در کنار همه روحیاتشان دل بسیار رقیق و احساسات پاکی مانند گلبرگ داشتند، یعنی همراه با چیزهای خوب و زیبا همیشه اشک در چشمانشان حلقه می‌زد.

پیشکسوت قرآنی کشور با بیان اینکه مرحوم شعیشع در حقیقت از بن وجودی خود قرآن می‌خواند، گفت: الان نیز وقتی در ارتعاشات و تحریرهای صدای ایشان دقت می‌شود، معلوم می‌شود که به اوج نقطه و ارتفاع صوتی خود می‌رسند و اجرا می‌کنند و با اینکه خیلی فشار به ایشان می‌آمد، اما دنبال این بودند که کلام خدا را با شکوه تمام و با زیبایی و اقتدار تمام تلاوت کنند.

وی در ادامه با اشاره به تلاوت‌های استودیویی مرحوم شعیشع افزود: واقعا تلاوت‌های مرحوم‌ شعیشع به ویژه تلاوت‌های استودیویی که دارند، عجیب است. وی در تلاوت‌های استودیویی نیز همان حال خوش تلاوت مجلسی را داشتند برای مثال سوره مبارکه یوسف ایشان را ـ که به صورت استودیویی اجرا کرده است ـ وقتی می‌شنویم درمی‌یابیم که کمتر افرادی توانسته‌اند به آن زیبایی این سوره را به تصویر بکشند.

سلیمی در ادامه سخنان خود در این زمینه تصریح کرد: علاوه بر بحث طنین ویژه صدای مرحوم شعیشع که از موارد خاص است، دو نکته مهم در مورد وی وجود دارد که اولاً مرحوم شعیشع فوق‌العاده نسبت به اهل بیت(ع) علاقه‌مند بود. برای مثال در همین حرم حضرت عبدالعظیم(ع) که ایشان برای تلاوت می‌آمدند، با یک فروتنی و کرنشی برای زیارت حضرت عبدالعظیم(ع) که وکیل امام هادی(ع) است، می‌رفت و یا در مشهد، ایشان با یک خضوع و خشوعی به طرف حرم حرکت می‌کرد که عزیزان هم‌وطن ما تحت تأثیر بودند که آیا می‌شود یکی از عزیزان اهل سنت با این فروتنی و قدم‌های کوتاه و چشمان اشک‌بار به طرف حرم امام هشتم(ع) بیاید.

پیشکسوت قرآنی کشور در ادامه با اشاره به نکته دوم و مهمی که در شخصیت مرحوم شعیشع وجود داشت،‌ افزود: منش، اخلاق و بزرگی این مرد ویژگی بارز دیگر ایشان بود. وی در این جایگاه بالا که حتی در مصر نیز مسئولیت‌های متعدد فرهنگی داشت، ذره‌ای غرور و تکبر و خودخواهی و ریاکاری نداشت.

وی در ادامه اظهار کرد: باید خوبی‌ها و زیبایی‌های این بزرگان قرآنی را به ویژه برای جوانان که امروز استکبار همواره به دنبال این است که الگوهای نامناسب برای ایشان طراحی کند، مطرح کرد و در این ارتباط می‌توانیم امثال استاد شعیشع و اساتید بزرگ را به عنوان الگو برای جامعه به ویژه جوانان مطرح کنیم.

سلیمی در پایان بیان کرد: ویژگی دیگر استاد شعیشع مانند برخی دیگر از اساتید بزرگوار دیگر این بود که وی مادی نمی‌اندیشید و این نبود که برای قرآن خواندن، مبلغی را از ابتدا مطرح کند، البته اگر هدیه‌ای به وی اعطا می‌شد، بدون اینکه فریب‌کاری کند، می‌پذیرفت و تشکر می‌کرد، اما همواره با فروتنی و به خاطر خدا و با قصد قربت قرآن می‌خواند. امیدوارم هم سبک قرائت و هم سبک زندگی ایشان برای جوانان ما الگو باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *