حجت‌الاسلام حمید محمدی، قائم‌ مقام رئیس و دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، امروز، سیزدهم شهریورماه در آیین افتتاحیه بیست و هشتمین دوره مسابقات بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور گفت: هویت و شناسه دینی هر فردی از دو عامل محبت و معرفت به قرآن و اهل بیت(ع) تشکیل می‌شود.
وی با بیان اینکه به هر میزان که این محبت و معرفت نسبت به قرآن و اهل بیت‌(ع) اوج بگیرد درجه انسان در بهشت بالا می‌رود، ادامه داد: فردای قیامت به قاری قرآن ندا داده می‌شود: «…اقْرَأ وارْقَ، بخوان و بالا برو»؛ در حقیقت به ازای هر آیه‌ای که خواندیم، فهمیدیم و عمل کردیم، درجات ما در بهشت بالا می‌رود و به ازای هر آیه‌ای که نخواندیم، نفهمیدیم و عمل نکردیم در درکات جهنم جای می‌گیریم.
قرآن؛ نردبام عالم وجود
قائم‌ مقام رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی با بیان این که همین قرآن برای کسانی که ظالمانه با آن برخورد کرده و حق آن را به جا نمی‌آورند، خسران‌آفرین خواهد بود، ابراز کرد: قرآن، نردبان عالم وجود است و درجات بهشت با قرآن تعیین می‌شود همان‌گونه که درکات جهنم با قرآن تعیین می‌شود.
وی ضمن اشاره به این مطلب که معرفت یعنی، روز به روز بر دانش و فهم ما نسبت به این حقایق نورانی و ناب افزوده شود و به موازات آن محبت ما نیز افزایش یابد، گفت: بر مبنای آیات نورانی قرآن کریم پدر حقیقی ما پیامبران تمدن‌سازی چون حضرت ابراهیم(ع)، پیامبر آخرالزمان و سرسلسله اولیاء امیر‌المومنین(ع) به شمار می‌روند.
حجت‌الاسلام محمدی ادامه داد: پس ما فرزندان آنها هستیم و همانگونه که فرزندان از آباء خود ارث می‌برند اگر ما توانستیم میراث‌بران خوبی برای پدرانمان باشیم، توانسته‌ایم حق آنان را به جا آوریم.
قرائت؛ تجلی مسموع کلام وحی
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به برگزاری مسابقات قرآن در بخش‌های مختلف شفاهی و مکتوب، افزود: وقتی حقیقت نوریه واحده از ساحت ملکوت اعلی به زمین تنزل پیدا کرد به دو صورت متجلی شد؛ بر اساس آیه «اقراء باسم….» تجلی مسموع(شنیده شده) کلام الهی که همان خوش‌خوانی است، قرائت نام گرفت و بر اساس آیه «الذی علم بالقلم»، تجلی مکتوب قرآن در علم خوش‌نویسی ظهور یافت.
وی با بیان این که قرآن دارای دو بعد معرفتی است، اظهار کرد: قرآن با معارف نابش عقل‌ها را و با هنرهای زیبایش، قلب‌ها را تسخیر خود می‌کند. لذا اگر ما بتوانیم هر دو بعد را دریافت و در وجود خود جاری کنیم توانستیم قرآن را به تمامه دریافت کنیم.
تقاوت تلاوت و قرائت
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به تأکید پیامبر(ص) مبنی بر بهره‌گیری از صوت خوش در تلاوت قرآن، ابراز کرد: لذیذترین نعمت در بهشت، صوت خوش است و در حال حاضر نیز انجیل صوتی جزو پرفروش‌ترین کتب صوتی در جهان است. از طرفی قرائت و تلاوت هر دو خواندن قرآن است اما تلاوت، همراه با تدبر و به قصد تبعیت است.
وجود سه قرآن / نهج‌البلاغه؛ بهترین تفسیر قرآن
وی با ذکر این مطلب که ما در حقیقت سه قرآن داریم، گفت: تاکنون تنها بر روی یک قرآن ایستاده‌ایم و دو قرآن دیگر بین ما محروم و مظلوم مانده؛ قرآن اول، حقیقت نوریه واحده است که به صورت قرآنی که مشاهده می‌کنید تنزیل شده و در اختیار ما قرار دارد. قرآن دیگری که در واقع قرآن ناطق و تفسیر قرآن کریم به شمار می‌رود، نهج‌البلاغه است و به گفته رهبر معظم انقلاب، بهترین تفسیر قرآن و قرآن مبین است.
صحیفه سجادیه؛ قرآن صاعد
حجت‌الاسلام محمدی از صحیفه سجادیه به عنوان سومین قرآن مهجور مانده در میان ما نام برد و اظهار کرد: صحیفه سجادیه، قرآن صاعد است که تمام مفاهیم قرآن نازل و قرآن ناطق در آن متجلی است. همانگونه که رهبر معظم انقلاب نیز ختم نهج‌البلاغه دارند، ما نیز باید علاوه بر ختم قرآن به ختم نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه نیز بها دهیم.
ارائه ادبیات گفت‌وگو در صحیفه سجادیه
وی در ادامه تأکید کرد: ما باید امروز باب گفت‌وگو با خدا را در بین نوجوانان و جوانانمان باز کنیم که این ادبیات را امام سجاد(ع) در صحیفه سجادیه به ما ارائه داده است. بنابراین اگر توانستید از قرآن نازل به قرآن ناطق و از قرآن ناطق به قرآن صاعد برسید، دو قرآن اول را به کمال رساندید، لذا هر چه بر روی این موضوع سرمایه‌گذاری کنیم، موفق‌تر خواهیم بود.
حفظ؛ راهبردی‌ترین مرحله در آموزش قرآن
قائم‌ مقام رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اهمیت حفظ قرآن، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه بیان کرد: راهبردی‌ترین مرحله در آموزش قرآن کریم، حفظ آن است؛ توجه به حفظ، باعث زیبا‌خوانی، رجوع به ترجمه و تفسیر قرآن می‌شود؛ از این رو می‌توان گفت جامعه‌ای که به حفظ قرآن رو کرد به کل قرآن رو کرده است.
وی در ادامه با اشاره به مفهوم تسابق و استباق، متذکر شد: تسابق و استباق در فرهنگ دینی ما بسیار مورد تأکید قرار گرفته‌اند؛ وقتی شما مسابقه‌ای را آغاز می‌کنید داور آن خدای متعال است، مفاد مسابقه نیز همان جدیت و خشیتی است که به خرج می‌دهید و جایزه حقیقی را نیز در بهشت از دست صاحب قرآن کریم یعنی خود رسول‌الله(ص) دریافت خواهید کرد.
توبه و تهجد؛ بُعد عبادی تلاوت قرآن
حجت‌الاسلام محمدی در خاتمه به مفهوم مسابقه مغفرت اشاره و ابراز کرد: بر اساس آیه ۲۱ سوره مبارکه حدید مبنی بر اینکه «سَابِقُوا إِلَى مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ…، بشتابید به سوی مغفرت پروردگارتان…»، کسانی در مسابقه مغفرت موفق هستند و بهشت را به دست می‌آورند که به اسباب مغفرت که همانا توبه، ادای حق‌الله، حق‌الناس و … عمل کنند، یکی از ابعاد تلاوت قرآن نیز بعد عبادی‌اش است، لذا هر چه می‌توانید به توبه، تهجد و نماز شب توجه داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *