حجت‌الاسلام عبدالکريم صالحی، مدير بخش نوجوان بيست و چهارمين دوره نمايشگاه بین‌المللی قرآن کریم در گفت‌و‌گو با خبرنگارايکنا،درباره اينکه چگونه می‌توان به کودکان شخصيت قرآنی داد، گفت: در رابطه با خداشناسی کودکان و آشنايی آنان با مفاهيم قرآنی پدر، مادر و معلم نقش اساسی دارند. در آموزش قرآن و تربيت قرآنی کودکان آشنايی پدر و مادر با قرآن و عمل کردن آنان به قرآن اهميت دارد، تا از طريق رفتار و عمل در تربيت قرآنی فرزندان مؤثر باشند.

ضرورت جامعه قرآنی برای تربيت کودکان قرآنی
مدير بخش نوجوان بيست و چهارمين دوره نمايشگاه بین‌المللی قرآن کریم تصريح کرد: تربيت قرآنی کودکان نيازمند يک جامعه قرآنی است و جامعه قرآنی متشکل از تمام اجزای کوچکی است که در تربيت قرآنی تأثيرگذار هستند و لازم است که همه آن اجزا در نظر گرفته شوند. به‌عنوان نمونه، محيط مدرسه و معلم، تلويزيون، رسانه‌های تصويری و رسانه‌های نوشتاری مانند کتاب و مجلات و حتی بازی‌های رايانه‌ای هر کدام بخشی از تربيت قرآنی را شکل می‌دهند.

وی ادامه داد: در تربیت قرآنی فرزندان صرفا نباید بر جمله و نوشتار تأکيد شود بلکه این امر باید با تصاوير، کاريکاتور و نمايش‌هايی که می‌توانند يک مفهوم را خيلی بهتر انتقال بدهند، همراه باشند که در این راستا تبليغات در سطح شهر و ايستگاه‌های مترو که در مقابل ديدگان کودکان است بسیار مؤثر خواهد بود. وقتی سخن از قرآن است منظور تمام انسانيت و تمام دينی است که بايد در تمام زوايای مختلف زندگی يک شخص حضور داشته باشد.

قرآن وارد زندگی نشده است
حجت‌الاسلام صالحی بيان کرد: متأسفانه هنوز قرآن وارد زندگی نشده است؛ قرآن يا برای تبرک و تلاوت در ابتدای جلسه است که در همايش‌ها، سخنرانی‌ها و مراسم‌های رسمی از آن استفاده می‌شود يا در سر قبر برای ميت خوانده می‌شود يا در سفره عقد برای تبرک است.
اين استاد حوزه علميه گفت: چنانچه قرآن وارد زندگی شود و جزئيات این کتاب آسمانی و تمام مسائلی که برای يک زندگی شرافت‌مندانه و خوشبختی انسان در نظر گرفته شده به آنها عمل شود در آن حالت، قرآن منشور زندگی ما به حساب می‌آيد و به همين دليل قرآن در روز قيامت حق دارد که از همه ما انسان‌ها و به‌ویژه امت پيامبر‌(ص) شکايت کند؛ جايی‌که در آيه ۳۰ سوره فرقان می‌فرمايد «وَ قَالَ الرَّسُولُ يَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُوا هذَا الْقُرْآنَ مَهْجُوراً» شکايت می‌کند که اين قرآن در بين مردم مهجور بود.
وی تصريح کرد: امروزه از يک جهت حفظ و قرائت و جلسات قرآن بسيارند و دانش‌آموزان و فرزندان قرآنی زيادی در کشور داريم اما نمی‌توان گفت که يک خانواده قرآنی و تربيت قرآنی داريم، زيرا همه جزئيات و مفاهيم قرآن را هنوز درک نکرده‌ايم.

تلاش برای اثبات مذهبی بودن کودکان
مدير بخش نوجوان بيست و چهارمين دوره نمايشگاه بین‌المللی قرآن درباره جذاب شدن مفاهيم قرآنی برای کودکان و نوجوانان افزود: در فضای کودک و نوجوان و بحث برنامه‌های تربيتی کودکان تلاش شده است تا قرآن و مفاهیم آن به همراه قصه، شعر، سرود و نمايش جذاب شود. به اين صورت که گاهی با يک قيچی و برش تصوير قرآن برای کودک جذاب می‌شود و در مواردی نيز گاهی با استفاده از لطيفه قرآن برای کودک جذابيت دارد. در بخش نوجوان بازی‌های فکری به‌کار برده می‌شود تا بعضی از مفاهيم قرآنی به گوش و جان کودک رسانده شود.

حجت‌الاسلام صالحی در پايان تأکيد کرد: مهم آن است که کودکان و نوجوانان به فطرت الهی و قرآن نزديک‌تر هستند. بزرگ‌ترها به‌ويژه پدران و مادران و متوليان تربيت جامعه بايد کمک کنند تا اين حس مذهبی که در درون کودکان و نوجوانان وجود دارد حفظ شود. افلاطون می‌گويد لازم نيست که مردم را مذهبی کنيم، کافي است که ما به آنان ثابت کنيم که شما مذهبی هستيد. بر اساس فطرت الهی در آيه ۳۰ سوره روم ««فِطْرَةَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْهَا» و روح خدايی در آيه ۲۹ سوره حجر «فَإِذَا سَوَّيْتُهُ وَ نَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُوحِی»؛ بايد کمک شود که بچه‌ها باور کنند که مذهبی هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *