«مجتبی علیرضالو»، حافظ کل قرآن کشورمان و نماینده ایران در بیستمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جایزه دبی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با بیان این مطلب گفت: الحمدلله برای اجرای امشب آمادگی لازم را دارم و از زمانی که در مسابقات حضور یافتم تا به الان آمادگی خود را نسبت به قبل از حضور در مسابقات بیشتر کرده‌ام.
وی افزود: من قبل از این که در مسابقات حضور داشته باشم نیز آمادگی خوبی داشتم، اما در این ۱۰ روزی که در دبی و در فضای مسابقات حضور داشته‌ام، آمادگی‌ خود را بیشتر کرده‌ام تا با تسلط بیشتری در جایگاه رقابت‌ها حاضر شوم.

رقبای جدی علیرضالو

مجتبی علیرضالو در رابطه با اجرای نمایندگان کشورهای مختلف در این مسابقات گفت: رقبایی که تا به حال شناسایی کرده‌ام که اجرای نسبتا خوبی داشته‌اند، نماینده قطر در شب نخست مسابقات و نماینده نیجریه در شب دوم مسابقات هستند، همچنین متسابقان کشورهای لیبی و یمن نیز با توجه به سابقه‌ دوره‌های قبل آن‌‌ها در این مسابقات، احتمالا جزء رقبای من باشند.وی با اشاره به اجرای مطلوب نمایندگان کشورهای آمریکا، تایلند و اسپانیا در این دوره مسابقات ادامه داد: نماینده کشور عربستان نیز دو شب پیش، اجرای خوبی داشته است.

آیین‌نامه مسابقات قرآن دبی به ضرر ایران است

علیرضالو در بخش دیگری از این گفت‌وگو در رابطه با آیین‌نامه مسابقات قرآن دبی گفت: با توجه به ملاک‌های کسب امتیاز، آیین‌نامه مسابقات به ضرر ایران است، چون در مسابقات ایران بیشتر به صوت و لحن توجه و اهمیت داده می‌شود، در حالی که در مسابقات دبی، بیشتر به تجوید اهمیت می‌دهند، به‌گونه‌ای شاید این مسئله زمینه را فراهم می‌کند که کمیته داوران بتوانند در نمرات دستکاری کنند و به نماینده ایران نمره کمتر بدهند. به همین خاطر این آیین‌نامه به ضرر ایرانی‌ها است.وی گفت: در آیین‌نامه مسابقات بین‌المللی قرآن جایزه دبی، ۷۰ نمره به حسن حفظ، ۲۵ نمره به تجوید و ۵ نمره به حسن ادا اختصاص دارد که صوت و لحن نیز در همین بخش(حسن ادا) گنجانده شده است. به همین خاطر صوت و لحن شاید ۳ یا ۴ نمره داشته باشد که گویا در دوره‌های قبلی این نمره را حتی محاسبه نکرده‌اند. به طور کلی صوت و لحن در این مسابقات مهم نیست البته می‌تواند تأثیرگذار باشد ولی زیاد نه. به همین خاطر، چون ایرانی‌ها با قرائت همراه با صوت و لحن خو گرفته‌اند، این آیین‌نامه می‌تواند تا حدودی به ضرر ایرانی‌ها باشد.
نماینده کشورمان در مسابقات قرآن دبی در رابطه با برنامه‌های جانبی این رقابت‌ها گفت: در مدتی که در دبی حضور داشته‌ام، جز سالن مسابقات، جای دیگری زیاد نرفته‌ام و تنها در شب نخست، ما را به جایی بردند که مکان به‌خصوصی نبود و غالبا اگر شخصی برنامه‌ای برای بیرون سالن داشته باشد، باید خود به تنهایی و با هزینه خودش برود.

استقبال کم اماراتی‌ها از مسابقات قرآن
وی بیان کرد: به کسانی که وارد سالن مسابقات می‌شوند، یک شماره داده‌ می‌شود که هر روز به قید قرعه به یک نفر که ساکن و مقیم امارات است، عمره مفرده و به پنج نفر دیگر جوایز نفیسی همچون گوشی آیفون اهدا می‌شود. من معتقدم این کار به‌منظور جذب مخاطب به مسابقات انجام می‌شود، زیرا استقبال مردمی از این رقابت‌ها نسبت به استقبال مردم ایران از مسابقات بین‌المللی قرآن بسیار ضعیف و غیرقابل مقایسه است.
علیرضالو در رابطه با استقبال رایزن فرهنگی ایران در امارات از وی گفت: رایزن فرهنگی ایران چند روز پیش با من تماسی گرفتند و قول دادند که تمام تلاش خود را برای حضور همراه من که مادرم است تا شب اجرا انجام دهند و من تاکنون از وضعیت سفر همراهم مطمئن نیستم، اما سعی می‌کنم تمرکز خودم را بیشتر بر روی مسابقات بگذارم.
وی در پایان استقبال رایزنی فرهنگی ایران را خوب ارزیابی کرد و گفت: قرار است، مسئولان رایزنی فرهنگی ایران در امارات امشب در سالن مسابقات حضور یابند و اجرای من را از نزدیک مشاهده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *