استاد برجسته مصری با بیان اینکه صدای قاریان ایرانی نادر و تک است، اظهار کرد: این صداها بجز فهم معانی تلاوتی که انجام می‌شود چیزی کم ندارد؛ در حقیقت اگر قاریان ایرانی به این نصیحت‌ عمل کنند هیچ خجالتی نمی‌کشم که بگویم اینها از تمامی قاریان در جهان سرتر خواهند بود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) استاد عبدالفتاح طاروطی از اساتید و قاریان مشهور مصری، در حاشیه مراسم اختتامیه پنجاه و هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی حفظ و قرائت قرآن کریم مالزی در دیداری خصوصی، توصیه‌هایی راجع به تلاوت محسن حاجی‌حسنی‌کارگر و نحوه پیشرفت وی در تلاوت بیان کرد. پس از این سخنان از وی خواستیم در گفت‌وگو با خبرنگار اعزامی ایکنا به مسابقات قرآن مالزی درباره تلاوت قاریان ایران نکات خود را مطرح کند.

قاری باید در تلاوت یک پیام داشته باشد

طاروطی با بیان اینکه به نظر من قاری باید یک پیام و یک هدف داشته باشد و به قرائت به عنوان صاحب یک حرفه و یک مشغله نگاه نکند، گفت: ماموریت ما به عنوان قاری این است که پیش از اینکه قرآن کریم را به گوش و قوه شنوایی مستمعان برسانیم، قرآن را به دل آنها برسانیم.

وی افزود: این صدای زیبایی که خداوند به قاری عنایت کرده است، چیزی نیست که قاری از خود داشته باشد، بلکه این روزی و موهبتی است که پروردگار در اختیار وی قرار داده است. بنابراین ما باید این موهبت الهی را در بهترین جهت در خدمت قرآن به کار ببریم.

درک مفاهیم قرآن در تلاوت اثرگذار است

استاد دانشگاه الازهر مصر با بیان اینکه اگر ما با تمام وجود معنویت و مفاهیم قرآن را احساس کنیم در تلاوت اثرگذار خواهد بود، گفت: قطعا اگر درک مفاهیم در تلاوت داشته باشیم این مسئله برای شنونده‌ای که پای تلاوت ما نشسته منعکس می‌شود. همان طور که برای پیشرفت در تلاوت و بهتر خواندن در زمینه‌های لحن، صوت و بقیه فنون تلاوت سعی می‌کنم، باید تلاش کنم که مفاهیم قرآن را نیز یاد بگیرم تا بتوانم آنها را نیز منتقل کنم.

وی تصریح کرد: به طور مثال بنده به عنوان عبدالفتاح طاروطی امتیازی که در تلاوت قرآن دارم، به خاطر این است که در دانشگاه الازهر با مفاهیم قرآنی آشنا شدم و در همین زمینه تدریس دارم. این احساس متقابلی که من با معانی قرآن دارم قطعا برای شنونده هم مؤثر خواهد بود و این نقطه امتیاز بنده به عنوان قاری است.

صدای متمایز و نادر قاریان ایرانی

طاروطی با بیان اینکه بحمدالله تمامی صداها نزد شما ایرانیان متمایز است، اظهار کرد: صداهای شما نادر و تک هست. این صداها بجز فهم معانی و درک معانی تلاوتی که انجام می‌شود چیزی کم ندارد. در آن صورت شما نسبت به همه جهان ممتاز خواهید بود. در حقیقت اگر قاریان ایرانی به این نصیحت‌ها عمل کنند من هیچ خجالتی نمی‌کشم که بگم اینها از همه قاریان در جهان سرتر خواهند بود و قاریان ایرانی بسیار معروف و مشهور می‌شوند.

وی در پایان ضمن تبریک مجدد به محسن حاجی حسنی کارگر به خاطر کسب رتبه اول در این مسابقات، گفت: آرزوی ارتقاء و پیشرفت همه قاریان را از جمله همه قاریان ایرانی را دارم.

فیلم استقبال داوران از نماینده ایران در مسابقات قرآن مالزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *