زهرا صریحی‌نژاد، داور بین‌المللی مسابقات قرآن است که همراه و همگام با دختر خود در مسیر حافظ کل قرآن کریم پیش رفتند. وی از خاطرات خود و شیوه جلسه‌داری برایمان سخن می‌گوید.

به گزارش کانون خبرنگاران نبأ وابسته به خبرگزاری ایکنا، در جستجوی بانوان فعال قرآنی به پیش زهرا صریحی‌نژاد، داور بین‌المللی مسابقات قرآن و حافظ کل قرآن کریم رفتیم. وی در این گفت‌وگو از خاطرات خود و مسیری که برای تعلیم و تعلم قرآن طی کرده، می‌گوید؛

درباره آغاز فعالیت قرآنی خود بیان می‌کند: بنده حفظ قرآن را از سال 1375 به همراه دخترم، فاطمه شیرازی شروع کردم. درآغاز فاطمه را به کلاس حفظ می‌بردم و خودم نیز با ایشان تمرین می‌کردم ولی کم کم متوجه شدم که همراه او خودم هم آیات جزء یک را حفظ می‌شوم. این طور بود که با هم شروع به حفظ قرآن کردیم و در طول مسیر همراه هم و مشوق هم بودیم و دوره‌ها و تمرینات را با هم می‌گذراندیم. در سال 1378 به لطف خدا حفظ کل قرآن را به پایان رساندیم.
وی در ارتباط با انگیزه اولیه خود برای حفظ قرآن می‌گوید: در سال 1375 در مراسم ختم قرآن در منزل یکی از اقوام در ماه مبارک رمضان شرکت کردم و در آن جلسه مسابقه حفظ سوره نبا را برای میلاد اما حسن مجتبی(ع) تدارک دیدند. من نیز که از دوران راهنمایی به حفظ قرآن علاقه‌مند بودم، استقبال کردم و شروع کردم به حفظ قرآن اما چون تجربه خاصی نداشتم به صورت ساده آیات سوره مبارکه نبأ را در منزل تکرار می‌کردم و دو هفته هم بیشتر فرصت نداشتیم.

وی ادامه می دهد: چند روز به مسابقه مانده بود که متوجه شدم دخترم فاطمه نیز همین طور که در حال بازی بود با خودش تکرار می کرد؛ «عَمَّ یَتَسَآءَلُونَ عَنِ النَّبَإِ الْعَظِیمِ الَّذِى هُمْ فِیهِ مُخْتَلِفُونَ» من استعداد حفظیات را از دخترم سراغ داشتم اما به دلیل اینکه به دستور رسول الله(ص) آموزش کودکان از سن 7 سالگی شروع می‌شود تصمیم داشتم بعد از 7 سالگی فاطمه را به کلاس بفرستم و فکر نمی‌کردم که در سن 3 سالگی بتواند قرآن حفظ کند.
وی می افزاید: هنگامی که دیدم بدون هیچ تمرینی و بر اساس شنیده‌هایی که از تکرارهای من دارد توانسته قران را حفظ کند، تصمیم گرفتم حفظ قرآن را در کنار بازی‌های کودکانه با ایشان شروع کنم. او را به مهد قرآن بردم و تقریبا 30 آیه را که درس گرفته بود و خودم با ایشان تمرین می‌کردم. حالا برعکس شده بود و دیدم که خودم هم آیات را حفظ شده‌ام. لذا با هم حفظ قرآن را شروع کردیم و الحمدلله هم‌پای پیش رفتیم.

وی با اشاره به یکی از خاطرات قرآنی خود می‌گوید: خاطره‌ام به مسابقات کشوری اوقاف در سال 1381 مربوط می‌شود. ما در آن مسابقات با هم رقیب بودیم و این برایم خیلی جالب بود. من دوست داشتم که فاطمه که 9 ساله بود رتبه بیاورد؛ جالب اینکه ایشان رتبه سوم و من پنجم شدم.

صریحی نژاد با اشاره به سوابق تدریسی خود در حوزه قرآن بیان می‌کند: از سال 1378 کار تدریس را در موسسه مهد قرآن و حرم حضرت عبدالعظیم(ع) شروع کردم و همچنان در مرکز آموزش قرآن حرم حضرت افتخار همکاری و فعالیت دارم. کلاس‌های دیگری هم در موسسات و دانشگاه‌ها مانند دانشگاه علوم پزشکی شاهد و مؤسسه احسن الحدیث دارم که زیر نظر استاد موسوی‌بلده است.
وی در مورد داورای مسابقات قرآن می‌گوید: بجز بحث تدریس، از سال 1379 در بخش داوری مسابقات نیز خدمت‌گزاری می‌کنم. دخترم نیز بعد از اینکه حفظ را با بنده تمام کردند در عرصه مسابقات بودند و رتبه‌های متعدد کشوری دارند؛ کسب رتبه نخست حفظ کل در بخش شکوفه‌ها سنندج در سال 1387 کسب کردند و رتبه نخست مسابقات سراسری اوقاف سال 1390 مقطع بزرگسالان در بندرعباس از این جمله است. ایشان در مسابقات اردن نیز نماینده ایران شدند و در آنجا هم رتبه ممتاز مسابقات را کسب کردند.

این حافظ کل قرآن کریم در خصوص شیوه‌های آموزشی خود بیان کرد: شیوه‌های آموزشی‌ام در قسمت حفظ به طور خلاصه به دو صورت است؛ یکی اینکه همه، همگام با هم حفظ می‌کنند و سطح کلاس و میزان محفوظات و استعدادها و فراغت‌های خانم‌ها همه در یک سطح است و همه با هم حفظ را پیش می‌برند. از هفته‌ای یک صفحه برای مبتدی‌ها تا چهار صفحه انجام می‌شود. حفظ در کلاس‌ها صورت می‌گیرد و بستگی به تعداد جلسات در هفته دارد. در این شیوه چیزی در حدود سه ربع ساعت حفظ مقدماتی در کلاس آموزش داده می‌شود و بعد مفاهیمی مختصر از آیات گفته می‌شود و با استفاده از گوش دادن ترتیل اساتید و در باقیمانده زمان کلاس هم پرسش از درس‌های جلسه قبل و کل دوره انجام می‌شود.
وی در بیان شیوه دوم خود گفت: این شیوه به این صورت است که اگر کلاس هم‌سان نباشد و اجزای حفظ شده خانم‌ها با هم هم‌خوانی نداشته باشد و پراکنده باشد، برنامه شخصی به هرکس داده می‌شود که این برنامه مطابق با میزان محفوظات، استعداد، زمان خالی و اشتغالات اشخاص است. در جلسات بعد هم طبق برنامه از خانم‌ها درس می‌پرسیم. زمان کلاس هم به تعداد اجزاء و قرآن‌آموزان در کلاس دارد و کمترین زمان 1 ساعت و نیم و بیشترین 2 ساعت است.
صریحی‌نژاد با اشاره به شیوه‌های آموزشی زمان خود می‌گوید: در زمان خودم از سال 1375 که شروع کردیم در موسسه مهد قرآن 10 جزء را خودمان در مهد حفظ کردیم و 20 جزء باقیمانده را در کلاس حفظ ویژه شرکت کردیم. این کلاس مستقیما زیر نظر استاد پرهیزگار و استاد فاطمیان بود. ما هر جزء را که حفظ می‌کردیم به همراه اجزاء قبل آزمون می‌دادیم و با نمره قبولی اجازه حفظ بعد به ما داده می‌شد. در اون کلاس‌ها توانمندی‌های همه یکسان بود و تا جزء 20 هفته‌ای چهار صفحه حفظ می‌کردیم و از جزء 20 تا 30 هم هر ماه یک جزء را حفظ می‌کردیم.

وی افزود: تجربیات استاد فاطمیان و استاد پرهیزگار به صورت غیرمستقیم در شیوه‌های آموزشی بنده اثرگذار و خیلی مفید بود. بنده و دخترم از محضر استاد اخوان هم کسب فیض کردیم و اساتید فومنی و تقی‌زاده هم از اساتید بنده بودند و نقش بسیار مهمی را در موفقیتم داشتند.
این دارو بین‌المللی قرآن در ارتباط با استادان ترتیل خود می‌گوید: بحمدالله با توجه به تجربیات موفقیت‌آمیز خود و فرزندم، ترتیل استاد پرهیزگار را به عنوان یکی از فنی‌ترین و زیباترین ترتیل‌های موجود در کشور توصیه می‌کنم؛ البته ترتیل اساتید مصری منشاوی و استاد خلیل الحصری را هم به شاگردان توصیه می‌کنیم ولی انتخاب آخر را به عهده خود قرآن‌آموزان می‌گذارم.

صریحی‌نژاد با اشاره به آرزوی قرآنی خود یادآور می‌شود: همچون اساتید دیگر موفقیت قرآن‌آموزان برایم بسیار مهم است. خستگی یک معلم زمانی از بین می‌رود که تلاش و پشتکار شاگردان را مشاهده می‌کند. در حالی که بسیاری از آنها مسئولیت فرزند، خانواده و … را بر عهده دارند ولی با شور و علاقه بسیار مسیر حفظ قران را طی می‌کنند. این مسئله باعث احساس وظیفه متقابل و سنگینی مسئولیت برای بنده می‌شود. در پایان از خداوند متعال سربلندی و عزت را برای همه عزیزان خواستارم و دعا می‌کنم لحظه‌ای از قران جدا نباشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *