کارشناس فضای مجازی گفت: در حوزه حفظ آنلاین قرآن شاهد مشکلاتی همچون نبود ایده، تولید محتوای مناسب و جذب افراد متخصص هستیم.

مصطفی عباسی‌مقدم، کارشناس فضای مجازی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به تحقق خواسته مقام معظم رهبری مبنی بر پرورش حافظ قرآن اظهار کرد: ما در حوزه فضای مجازی، ابتدای راه هستیم و همچنان با مشکلاتی همچون نقص ایده، نقص تولید محتوای مناسب و جذب افراد متخصص در این زمینه روبرو هستیم.

وی افزود: اگر هنرمندی مضامین قرآنی را درک کند، می‌تواند اثر مناسبی را در حوزه حفظ آنلاین قرآن تولید کند. ما در ابتدای راه هستیم و باید پتانسیل‌ها را افزایش دهیم و در این حوزه زمینه‌سازی کنیم تا افراد بیشتری وارد میدان شوند و به مرور محتوا و تولیدات را افزایش دهند و شاهد انتخاب بهترین‌ها باشیم.

عباسی‌مقدم اظهار کرد: حقظ قرآن موضوع بسیار مهمی است و باید از همه ابزارها و فرصت‌ها برای توسعه حفظ قرآن بهره‌مند شویم. ابتدا باید تنوع را در موضوع حفظ درنظر بگیریم چراکه ذائقه‌های افراد بسیار متفاوت است و هر کسی به زعم خود به آیات نگاه می‌کند و از آن الهام می‌گیرد.

وی بیان کرد: فضای مجازی، فضای متنوعی است و می‌توان با ابزارهایی همچون هنر و ادبیات در جذب کاربران بهره برد. باید آیات و مفاهیم قرآن را در فضای مجازی به گونه‌ای عرضه کنیم تا کاربران بسیاری از داخل و خارج جذب آیات و مفاهیم قرآن باشیم.

رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت تصریح کرد: باید برای حفظ آنلاین قرآن از روش‌هایی بهره‌مند شویم که در نگاه اول بتواند کاربران را جذب کند. یعنی همان نگاه اول جذب آیات شوند. حتی برای این روش‌ها می‌توان از زیبایی‌های گرافیکی استفاده کرد و یا حتی از بهترین ترجمه‌ها بهره‌مند شد.

وی بیان کرد: ما باید الفاظ را به زیبایی در فضای مجازی عرضه کنیم و از طریق لینک‌ها، تصاویر، طرح‌های جاذب و نرم‌افزارهای موبایلی بتوانیم در تحقق حفظ آنلاین قرآن کمک کنیم.

عباسی‌مقدم اظهار کرد: برای سهولت در حفظ آنلاین قرآن می‌توان داستان‌های قرآنی ضمیمه کرد تا کاربران بیشتر با آن مأنوس شوند. ابزارهای فضای مجازی به خوبی به ما کمک می‌کند تا در کنار ادبیات و هنر زمینه حفظ آیات را فراهم کنیم.

تحلیل محتوا

وی یادآور شد: همچنین با روش تحلیل محتوا می‌توانیم نگاه مهندسی و علمی به آیات داشته باشیم یعنی نمودارهایی را برای سوره‌ها تشکیل دهیم و هر آیه را در جای خودش در نمودارها تعبیر کنیم که این امر سبب می‌شود تا کاربران، آیات قران را با توجه به جایگاه آن جمله در مهندسی مرکز قرآنی بیابد و حفظ کند.

این کارشناس قرآنی تصریح کرد: فضای مجازی از جمله ابزارهایی است که دانش‌آموزان به آن گرایش بیشتری دارند بنابراین می‌توان با ابزارهای هنری ذهن دانش‌آموزان را درگیر معانی و مفاهیم و آیات قرآن کرد.

وی بیان کرد: باید تیم‌هایی در نهادهای مختلف همچون آموزش و پرورش تشکیل شود تا در تولید محتوا اقداماتی را انجام دهند که این امر می‌تواند سبب هم‌افزایی شود.

عباسی‌مقدم اظهار کرد: جشنواره‌های مختلف قرآنی که برگزار می‌شود باید با هدف تولید اثر جدید باشد یعنی جشنواره‌ها به سمت عمل‌گرایی و نتیجه‌گرایی پیش برود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *