مرکز «من عاشق قرآنم» در کوالالامپور مالزی با ارائه شیوهای نوین، با ایجاد خاطرات خوشایند نسبت به قرآن در ذهن کودکان، ضمن آموزش مفاهیم عمیق قرآن، آنها را در حفظ آیات یاری میکند.
به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه خبری «Bernama»، وارد این مرکز که میشویم، نمونکی که با استفاده از بطریهای آب معدنی توسط کودکان ساخته شده به چشم میخورد. این نمونک پس از تعلیم آموزههای سوره بروج به کودکان، ساخته شده است.
این مرکز آشکارا با دیگر مراکز حفظ قرآن متفاوت است؛ چراکه در آن قرآن کریم با بهرهگیری بیشتر از روشهای عملی و مشارکتی به کودکان آموزش داده میشود.
قرآنآموزان این مرکز علاوه بر انجام فعالیتهای هنری و ساخت کاردستی، با اجرای نمایش، شرکت در آزمونهای مختلف و برنامههایی مانند درست کردن کیک، آموزههای قرآن را یاد میگیرند.
به گفته فیض سحری، بنیانگذار این مرکز، هدف آن ایجاد فضایی مثبت، مفرح و مناسب برای سنین کودکی، جهت آموزش قرآن به کودکان است.
علاوه بر بهکارگیری روشهای آموزشی دیداری، شنیداری و حسی حرکتی، این مرکز برای توسعه هوش عاطفی کودکان نیز تلاش میکند.
فیض سحری به تحقیقی که از سوی یک پژوهشگر مسلمان در غرب انجام گرفته اشاره میکند که نشان میدهد، چگونه رفتار و واکنش والدین نسبت به کودکان در جریان نماز خواندن بر دیدگاه آینده آنها در مورد مسئله عبادت تأثیر میگذارد.
وی با تأکید بر اهمیت ایجاد ذهنیت مثبت و خوشایند در مورد امور اعتقادی در کودکان، امیدوار است که روشهای آموزشی این مرکز بتواند به کودکان برای داشتن خاطراتی خوش و احساساتی مثبت نسبت به قرآن کریم کمک کند.
سحری میگوید: این امر میتواند بهصورت مستقیم به کودکان برای ارتباط برقرار کردن با قرآن و انس آنان با کلام الهی کمک کند. اگر آنها به قرآن به سان یک کتاب بیگانه نگاه نکنند، احتمال اینکه در زندگی آینده خود به صورت داوطلبانه به سراغ قرآن بروند و در مفاهیم این کتاب کاوش کنند، بیشتر است.
توجه به نیازهای سنین کودکی
این مرکز همچنین به نیازهای کودکان توجه میکند؛ مثلاً به کودکان مدرسهای که پس از مدرسه به این مرکز میآیند، مدتی زمان میدهد تا آزادانه پیش از شروع کلاس بازی کنند. بازی کردن به کودکان کمک میکند که دوباره انرژی خود را برای یادگیری مطالب جدید به دست آورند.
مروه ساری، یکی از مدرسان این مرکز میگوید: فعالیتهای عملی بیش از 40 درصد از وقت کلاسهای کودکان 5 تا 8 ساله را تشکیل میدهد. این کار با هدف کمک به کودکان برای درک بهتر آیات قرآن در حین حفظ کردن آیات انجام میشود.
آیات قرآن کریم در قالب برنامههای مناسب برای این گروه سنی آموزش داده میشود که بیشتر بر نهادینه کردن رفتارهای خوب و ارزشهای اخلاقی و نیز تمرکز بر مسئله توحید و یکتاپرستی تمرکز دارد.
این مدرس قرآن که دانشآموخته فقه و اصول دانشگاه علوم اسلامی اردن است، توضیح میدهد که در هر سوره بر موضوعاتی تمرکز میکند که بیشتر به کودکان مربوط باشد.
ساری میگوید: من فکر میکنم که هر سوره آنقدر درسهای خوب دارد که همه جنبههای زندگی را در بر میگیرد. بعضی میگویند سن کودکان برای یادگیری این همه مطلب مناسب نیست اما حقیقت این است که ما هنوز روش آموزش این مطالب به کودکان را درنیافتهایم.
این مرکز حفظ قرآن اکنون حدود دو سال است که فعالیت میکند و برای والدین مجالی فراهم آورده که به کودکان خود به صورت نیمه وقت قرآن بیاموزند.
عبدالفتاح زینالدین، دیگر مدرس این مرکز که حافظ قرآن و دانشآموخته رشته قرائت دانشگاه الازهر مصر است، میگوید: مردم معمولاً تصور میکنند که حفظ قرآن یک کار تمام وقت است و زمان زیادی را از صبح تا شب باید به این کار اختصاص دهند اما این طور نیست. در این مرکز حفظ قرآن بهصورت نیمهوقت انجام میگیرد.
انجام فعالیتهای مختلف کمک میکنند که توجه دانشآموزان در طول مدت این دو ساعت به درسهایی که داده میشود، جلب شود و این شیوه بسیار مؤثرتر از روشهای معمول تکرار کردن برای حفظ است.
در حال حاضر کلاسهای حفظ و مفاهیم قرآن مرکز «من عاشق قرآنم»(iLuvQuran) در سه سطح برای کودکان 2 تا 4 ساله، کودکان 5 تا 8 ساله و کودکان 7 تا 12 ساله برگزار میشود.