مسئولان نهمین دوره همایش بین‎‌المللی پژوهش‌های قرآنی در حالی‌ اقدام به تمدید مهلت ارائه آثار کرده‌اند که کل فرصت اعلام شده برای نگارش و ارسال مقالات نهایتا ۲ ماه است.
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، اردیبهشت‌ماه سال جاری، نهمین دوره همایش بین‌المللی پژوهش‌های قرآنی با محوریت قرآن کریم و فرهنگ وحیانی در حالی برگزار می‌شود که همچنان به نظر می‌رسد سایه سنگین مسابقات بین‌المللی بر آن برقرار است.
فرصت همایش امسال می‌تواند به انتخاب 40 اثر برگزیده و حمایت از پنج پژوهشگر تبدیل شود، اما زمان اعلام شده برای پژوهشگران قرآن بسیار محدود بوده است. پژوهش‎ها می‌توانند در چهار بخش کتاب، پایان‌نامه، مقاله‌نویسی و طرح پژوهشی باشد.
برگزارکنندگان همایش، سه روز بعد از پایان مدت اولیه در حالی اقدام به تمدید مدت می‌کنند که نخستین فراخوان این همایش در 25 بهمن ماه اعلام شد و پایان مهلت ارسال مقالات را تنها تا پانزدهم فروردین ماه اعلام کرده بودند. این در حالی است که بازه زمانی 2 ماهه برای نگاشتن یک مقاله علمی و پژوهشی در سطح بین‌المللی چندان کافی نیست.
مولف یک مقاله علمی باید در فرایند تفکر تلاش کند به مجهولات پاسخ دهد. از سویی دیگر این مجهولات باید حاصل تفکر بوده و تکراری نباشد، به این معنا که نویسنده به مطلبی جدید اشاره کند. از سویی دیگر مطالب باید منسجم و منطقی باشند و از پراکنده‌گویی اجتناب کنند.
در حالی که مدت اولیه برای ارائه آثار پژوهشی تنها 48 روز بود پس از پایان موعد مقرر این زمان 12 روز دیگر تمدید شد و به 60 روز رسید. اختصاص تنها دو ماه برای ارائه کاری علمی و موثر اما زمان بیشتری می‌طلبد.

وقتی زمان اعلام شده را با بعد بین‌المللی و محورهای تخصصی همایش می‌سنجیم، کار سخت‌تر می‌شود. طبیعی است وقتی محور‌های یک همایش عمومی می‌شود، علاوه بر کسانی که به صورت آنلاین مطلع می‌شوند، مدت زمانی لازم خواهد بود که موسسات و مراکز علمی آن را به اطلاع کسانی برسانند که هنوز اطلاعیه را ندیده‌اند. اگر بعد بین‌المللی را به مساله اضافه کنیم باز وقت برای اصل کار پژوهش کم‌تر خواهد شد. با توجه به تعطیلات عید نوروز، پژوهشگران باید از این فرصت صرف‌نظر کنند و بدیهی است تعطیلی مراکز علمی و کتابخانه‌ها کار را برای ایشان دشوارتر خواهد کرد. با توجه به مدت و کیفیت زمان اعلام شده به نظر می‌رسد کارشناسی لازم در این خصوص صورت نگرفته باشد.

برای روشن شدن دلایل محدودیت این‌چنینی در زمان فراخوان مقالات، تلاش کردیم با حجت‌الاسلام محمد اکبری، دبیر علمی همایش تماس برقرار شود که متاسفانه به علت عدم پاسخگویی، این کار میسر نشد، اما سوالات در خصوص مدت زمان اندک برای همایش، تعداد مقالات اخذ و بررسی شده و نیز کیفیت بین‌المللی بودن همایش بی‌جواب باقی ماند.

تداوم سایه مسابقات بر پژوهش‌های قرآنی
محل برگزاری اختتامیه هشتمین همایش بین‌آلمللی قرآن کریم در سالن اجلاس سران بود که حجت الاسلام و المسلمین علی محمدی، رییس سازمان اوقاف و امور خیریه تاکید کرد وجه امتیاز مسابقات بین‌المللی قرآن که جمهوری اسلامی ایران وجود بحث پژوهش در آن است. تجربه این هشت سال، اما نشان می‌دهد که ویژگی این مسابقات نتوانسته است جایگاه واقعی خود را بیابد.
حالا پس از هشت سال برگزری همایش، مدت لازم برای اخذ مقالات بسیار محدود اعلام شده است، در حالی که پس از این تجربه گران‌سنگ، دیگر باید مشکلی در این زمینه وجود نداشته باشد و موضوعات کمی زودتر تصویب و به اعلام عمومی برسد.
سال پیش نیز هیچ یک از خلاصه مقالات همایش در صحن اصلی ارائه نشد و در مراسم اختتامیه ردپایی از پژوهش وجود نداشت و این در حالی بود که امکان اختصاص دقایقی به سخنان حجت‌الاسلام فاکر میبدی و بهاالدین خرمشاهی، وزنه پژوهشی مراسم بالاتر برود.
هشتمین دوره این همایش نتوانست وجه تمایز مسابقات بین‌المللی قرآن کریم با نمونه‌های مشابه خارجی خود را به خوبی نشان دهند. برگزار کنندگان از 6 روز مسابقات تنها نیم روزی را به پژوهش اختصاص دادند. ارائه پژوهش‌های قرآنی در کنار مسابقات می‌تواند زمینه‌ساز آشنا کردن مسلمانان با اندیشه‌های جدید جهان تشیع باشد که همواره پیشتاز اندیشه در جهان اسلام بوده است. به رغم اشکالات سال پیش، به نظر می‌رسد هنوز سایه سنگین مسابقات قرآن از سر همایش پژوهش‌های قرآنی کنار نرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *