قرآن کریم در اندیشه ، گفتار و کردار اهل‌بیت : تجسّم و عینیت تمام یافته است و سیره کریمانه و سخن حکیمانه آنان ، مستقیم یا غیر مستقیم ، روشنگر کتاب الهی در ابعاد گوناگون آن است ؛ از این رو یکی از رسالت ‌های مهم امامان معصوم تبلیغ دین ، بیان احکام و تفسیر قرآن بوده است .

میراث قرآنی و تفسیری باقی مانده و ارزشمند از وجود مبارک امام رضا علیه السلام از نمونه‌ های اعلی و عظیم ذخایر قرآنی تفسیر معصومان : است و از آن جا که لطف و حکمت خداوند متعال همواره اقتضا کرده انسان را در پهنه طبیعت ، بی‌ راه و راهبر ، رها نکند ، میراث قرآنی را در میان خاندان نبوت : دست به دست نموده تا به هشتمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت حضرت امام علی بن موسی الرضا علیه السلام رسید و آن امام همام ، وارث کتاب الهی و مفسّر راستین قرآن شد و اکنون دوازدهمین حجت ، امام عصر علیه السلام میراث‌ دار آن است . به فرموده امام صادق علیه السلام پیوسته خداوند از میان ما خاندان ، کسی را بر می‌ گزیند که کتاب او را از آغاز تا به انجامش می‌ آموزد .

بخش عمده ‌ای از گفتار و سیره حضرت رضا علیه السلام به شکل مستقیم یا غیر مستقیم به شرح ، تبیین و عینیت بخشیدن کتاب خدا اختصاص دارد ؛ بنابراین ، می‌ توان در دیدی فراتر به گزارش ، شرح و تفسیر قرآن در بیانات امام رضا علیه السلام پرداخت .

آنچه از ایشان در ابواب مختلف فقه یاد شده ، به گونه ‌ای تبیین و تفصیل ایات الاحکام و اوامر و نواهی الهی است یا آنچه درباره توحید ، نبوت ، امامت ، معاد ، ایمان و کفر و دیگر مسائل اعتقادی به جای مانده است ، شرح و بسط معارف اعتقادی قرآن است . اندرز ها ، آداب و اخلاق کریمانه امام رضا علیه السلام نیز توضیح ایه ‌های اخلاقی قرآن می‌ باشد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *