در سال سوم هجرت و نيمه ماه مبارك رمضان بود كه خورشيدي در خانه وحي طلوع كرد. خانه امیرالمؤمنین(ع) و حضرت فاطمه(س) میزبان قدوم مولود مبارکی شد که شادی را با خود به خانه وحی آورد. در این شب فرخنده، سبط اکبر پیامبر اکرم(ص)، حضرت امام حسن مجتبي(ع) چشم به جهان گشود و شهر مدینه را غرق نور کرد.
امام حسن مجتبی(ع) اولین مولود فرخنده‌اي است که از نظر شرافت نسب هیچ کسی به پای او نمی‌‌رسد. جد بزرگوارش خاتم‌الانبيا(ص)، پدر گرامیش اولین امام و سیدالاوصیا و مادر مکرمش، صدیقه اطهر سیدة‌النساي عالميان است و هیچ‌کس قبل از امام حسن(ع) دارای چنین شرافت نسب و خاندانی نبوده است.

امام حسن(ع)، نخستين مولودي كه كريم اهل طه شد
آن امام همام داراي مناقب و ويژگي‌هاي فراواني بود كه از مهم‌ترين آن مي‌توان به كرامت و بخشندگي و فروتني همراه با سخاوت آن حضرت اشاره كرد. به طوري كه به آن حضرت كريم اهل بيت(ع) يا كريم اهل طه نيز گفته مي‌شود.
همزمان با فرا رسيدن ميلاد كريم اهل بيت(ع)، امام حسن مجتبي(ع)، سخناني از تن چند از علماي استان فارس پيرامون شخصيت، سبك زندگي و منقبت آن حضرت مي‌خوانيم.

حجت‌الاسلام عباس حاجی‌پور، مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه ناحیه محمد رسول‌الله(ص) شیراز ضمن برشمردن برخی از ویژگی‌های آن امام بزرگوار گفت: امام حسن مجتبی(ع) باید الگوی رفتاری و اجتماعی در جامعه اسلامی ما قرار گیرد.
وی به علت نامگذاری امام به کریم اهل بیت(ع) اشاره کرد و افزود: در عرب به کسی که تمام شرایط و حسنات در جامعه را داشته باشد، کریم اهل بیت(ع) گفته می‌شود که امام حسن مجتبی(ع) نمونه‌ای کاملی بود که از لحاظ فضل و کرم دو بار در طول عمر خوب کل اموالش را به فقرا بخشید.

اشاره به فرازهايي از زندگي آن حضرت
بنا بر اين گزارش، حجت‌الاسلام عبدالرضا خوشنويس، مدير اجرايي ستاد زكات فارس نيز به شرحي از زندگينامه امام حسن مجتبي(ع) اشاره كرد و با بیان اینکه امام حسن(ع) نیز برجستگی‌های زیادی در زندگی خود دارند، گفت: از جمله برجستگی‌های زندگی امام حسن(ع) صلح آن حضرت با معاویه است و اگر این صلح را بررسی کنیم، می‌بینیم نگاه ائمه به آن، نگاه بزرگی است و حتی این چنین می‌گویند کربلا بدوی الحسنی و ختمی الحسینی یعنی کربلا با امام حسن(ع) آغاز و با امام حسین(ع) پایان یافت.
وی ادامه داد: از این تعبیر بر می‌آید که امام حسن(ع) در صلح با معاویه، مبارزه را از میدان نظامی به میدان فرهنگی کشاند یعنی امام حسن(ع) پس از صلح در خانه ننشست به امور دنیایی بپردازد بلکه خودش و شاگردانش مشغول به معرفی شخصیت واقعی بنی امیه در قالب انجام کارهای ارزشمندی شدند.

تبيين فلسفه صلح امام حسن(ع)
معاون مرکز رسیدگی به امور مساجد فارس به فلسفه صلح امام حسن(ع) اشاره کرد و گفت: اینکه چرا اقدام امام حسن(ع) با امام حسین(ع) متفاوت است به این باز می‌گردد که معاویه و یزید با هم تفاوت دارند؛ امام حسن(ع) در مقام حاکم اسلامی است ولی معاویه در جایگاه یک شورشگر است و اگر امام حسن(ع) توسط معاویه شکست می‌خورد از یک شورشگر شکست خورده بود یعنی حاکم اسلام از یک شورشگر شکست خورده است و این عزت دین نیست ولی در جریان امام حسین(ع) و یزید قضیه برعکس است، یزید حاکم است، هرچند اسلامی نیست اما امام حسین(ع) یک انقلابی است و اگر یک انقلابی، بر علیه یک ظالم قیام کند حتی اگر شکست خورد و شهید شود، افتخار اوست.
وی تصریح کرد: از سوی دیگر معاویه شخصیتی پیچیده و مرموز است و او آشکارا گناه نمی‌کند بنابراین برخورد با او جنگ ظریفی است اما یزید آشکارا می‌جنگد لذا اگر در تاریخ دقت کنیم مشاهده می‌کنیم، بعد از امام حسن(ع)، امام حسین(ع) به امامت رسید که ده سال امامت آن امام در زمان معاویه است و همان حسینی که بر علیه یزید برخاست بر علیه معاویه برنخواست و این مشخص می‌کند که شخصیت معاویه و یزید با هم متفاوت است.
به گزارش ايكنا، حجت‌‌الاسلام والمسلمين محمد رضايی، رئيس شورای هماهنگی تبليغات اسلامی فارس نيز ضمن گراميداشت فرا رسيدن ميلاد امام حسن مجتبي(ع) گفت: امام حسن(ع) امام مظلومی بود كه زندگی سراسر نورانی داشت و در زمان خود بزرگ‌ترين خدمت را به اسلام، قرآن و جامعه اسلامی كرد.

لزوم توجه به ايام ولادت امام حسن(ع)
وی با بيان اينكه ولادت و شهادت اين امام همام در ايامی قرار گرفته كه به مراسم‌های ويژه آن‌ها كمتر پرداخته می‌شود، افزود: ولادت امام حسن(ع) در نيمه رمضان واقع شده و شهادتش با وفات پيامبر عظيم‌الشأن ‌اسلام(ع) تقارن پيدا كرده است و اين‌ها همه نشان‌گر قداست و بزرگی آن حضرت است و در ايام ولادت اين امام همام به‌دليل اينكه جامعه روزه‌دار است كمتر به جشن و شادی ولادت پرداخته می‌شود و جامعه شيعه در قبال اين كم‌توجهی مسئول است.
رضايي با بيان اينكه حرف زدن در مورد امام حسن(ع) كار آسانی نيست، افزود: امام حسن(ع) هم جمال دارد و هم جلال و مسلمان‌ها فقط بخشی از اين جمال و جلال را می‌توانند ببينند و برای درك اين ويژگی‌ها بايد سعی كنيم به آن حضرت نزديك شويم.
رئيس شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي فارس با بيان اينكه صلح امام حسن(ع) بزرگ‌ترين خدمت به جامعه اسلامی بود، افزود: اين يك حركت بسيار بزرگ بود كه در آن مقطع زمانی بهترين كار ممكن بود.
وي با بيان اينكه مظلوميت امام بسيار زياد بود، ادامه داد: آن امام همام در خانه نيز دشمن داشت و بزرگ‌ترين تهديد جانی برای امام همسر وی بود كه در نهايت امام توسط اين زن كه ارتباطاتی با حاكميت داشت مسموم شده و به شهادت رسيد.
رضايی با تصريح اينكه امام حسن(ع) با سكوت و سازش خود دين را حفظ كردند، ابراز كرد: معاويه در آن زمان به‌عنوان استاندار شام، دارای قدرت نظامی زياد و فردی ظاهر‌ساز بود و همين امر مسلمانان را به شك انداخته بود.
وي در پايان بارزترين ويژگی امام حسن(ع) كه در سبك زندگی ايرانی ـ اسلامی در اين برهه تاريخی كاربرد دارد را كرامت ايشان معرفی و اظهار كرد: امام حسن(ع) در بخشندگی و انفاق پيشرو بودند و امروز نيز جامعه ما از نظر مالی آسيب‌پذير است و در اين زمان بايد به سبك زندگي آن حضرت تأسي كرده و به فقرا، ايتام و مساكين توجه كنيم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *