به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، نشست خبری بررسی فعالیت های قرآنی مراسم اربعین صبح امروز با حضور حسن محمدی، دبیر شورای راهبردی فعالیت های قرآنی مراسم پیاده روی اربعین و لاله افتخاری، دبیر شورای راهبری بانوان ستاد اربعین در اتحادیه تشکل های قرآن و عترت برگزار شد.

محمدی در ابتدای این نشست با بیان اینکه بزرگترین مانور بشری و تجمع انسانی در اربعین صورت می گیرد، گفت: اربعین دارای ظرفیت های بی نظیری است که در تاریخ بشری بی سابقه است و هر اتفاقی که در این مراسم به وقوع می پیوندد برچسب بزرگترین را دارد مانند بزرگترین پذیرایی انسانی، بزرگترین نماز جماعت تاریخ در حد فاصل 80 کیلومتر بین نجف تا کربلا در هفدهم ماه صفر و غیره.

وی با بیان اینکه مسیر پیاده روی اربعین بستر خوبی برای بزرگترین دوره آموزشی سبک زندگی اسلامی می باشد، خاطرنشان کرد: صحنه پیاده روی اربعین با حضور قومیت ها و ملیت های مختلف انسانی نشان دهنده بزرگترین صحنه اقتدار مسلمانان است بنابراین باید در این ظرفیت فعالیت های قرآنی ساری و جاری شود.

محمدی با اشاره به وظایف همه مسئولان مربوطه در این زمینه گفت: سال گذشته طرح های قرآنی ضرب العجلی در 10 روز مانده به مراسم اربعین اجرا شد به این ترتیب بیش از 50 محفل انس با قرآن در موکب های بین مسیر با حضور 4 قاری نوجوان و استاد سعید طوسی و سعیدیان برگزار شد، همچنین 200 هزار بروشور طرح “کهف و الرقیم” در بین مسیر توزیع شد.

دبیر شورای راهبردی فعالیت های قرانی اربعین با بیان اینکه امسال در راستای انسجام فعالیت های قرآنی شورای راهبردی فعالیت های قرآنی با مسئولیت اتحادیه تشکل های قرآن و عترت تشکیل شد، اظهار داشت: در فراخوانی که اعلام کردیم بالغ بر 80 طرح فاخر در ارتباط با اربعین اخذ و در جلسه ای که دو هفته گذشته در کربلا شرکت کردیم تعاملات ایران با جامعه قرآنی عراق بیشتر شد.

وی ادامه داد: در این جلسه پیشنهاداتی به مسئولان عراقی ارایه شد مبنی بر اینکه یک سوره قرآن به عنوان سوره محوری در طول مسیر پیاده روی مطرح شود که امسال در ادامه طرح های سال گذشته، سوره فجر که منتسب به امام حسین (ع) و طرح کهف و الرقیم با محوریت حفظ سوره فجر عنوان شد.

محمدی با اشاره به برپایی 114 موکب قرآنی در مسیر پیاده روی اربعین با پیشنهاد مسئولان عراقی افزود: در فاز اول اجرایی این طرح 25 موکب قرآنی به صورت قطعی با تمرکز بر فعالیت های قرآنی در طول مسیر برپا خواهد شد.

دبیر شورای راهبردی فعالیت های قرآنی مراسم اربعین گفت: برگزاری محافل انس با قرآن، تصحیح نماز و روخوانی قرآن و بزرگترین جمع خوانی قرآنی در روز 17 صفر بعد از نماز عصر با محوریت سوره فجر در مراسم اربعین اجرا خواهد شد.

وی با اشاره به برپایی دوره آموزشی مفاهیم قرآنی برای فعالان عراقی تأکید کرد: در این راستا اتحادیه تشکل های قرآنی میزبان 50 نفر از فعالان قرآنی عراقی برای ارایه آموزشی قرآنی در یک دوره فشرده برای مراسم اربعین خواهد بود.

محمدی با بیان اینکه 25 نفر از 50 نفری که برای آموزش مفاهیم قرآنی به ایران خواهند آمد بانوان و 25 نفر دیگر برادران هستند، گفت: هر موکب با حضور یک خانم و یک آقا به ارایه خدمات قرآنی پرداخته این در حالی است که 5 موکب به صورت خاص مختص بانوان تجهیز و آماده شده است.

دبیر شورای راهبردی فعالیت های قرآنی مراسم اربعین با بیان اینکه برپایی نمایشگاه ثقلین توسط بنیاد امامت در طول مسیر پیاده روی از جمله فعالیت های قرآنی می باشد، تصریح کرد: در این نمایشگاه تابلوهایی با موضوع تلفیق ثقلین و جدایی ناپذیری ثقلین به نمایش گذاشته می شود.

وی با اشاره به توزیع قرآن در این موکب ها گفت: در این راستا قرآنی با دستور مقام معظم رهبری با دستورالعمل مشخص زیر نظر مرکز نشر قرآن کریم بر اساس استانداردهایی چاپ شده که برای هر موکب قرآنی 80 قرآن و جمعا 2 هزار قرآن توزیع می شود ولی برای توزیع این قرآن در بین زوار نیازمند بانی خیری هستیم.

محمدی با بیان اینکه در جلساتی که با مسئولان قرآنی عراق داشتیم با رشد موسسات قرآنی مواجه شدیم، تاکید کرد: در این راستا 85 موسسه قرآنی در عراق تاسیس شده که منجر به تعاملات بیشتر فرهنگی و قرآنی بین ایران و عراق خواهد شد.

دبیر شورای راهبردی فعالیت های قرآنی مراسم اربعین با اشاره به حضور موسسات قرآنی برای مشارکت در فعالیت های قرآنی تاکید کرد: موسسه قرآنی هویزه پنج سال است که در طول مسیر به فعالیت های قرآنی می پردازد. همچنین در مرز چزابه و مهران موکب هایی برای فعالیت های قرآنی سالهاست که فعالیت می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *