زهره شاطری، کارشناس قرآنی خانواده از قم، گفت: مقام معظم رهبری بر ایجاد جامعه قرآنی تاکید دارند و به همین جهت بیاناتی در خصوص گسترش فرهنگ حفظ قرآن کریم و… را میان مردم رواج می‎دهند.

وی افزود: قطعا اگر این جامعه به سمت قرآنی شدن حرکت کند حداقل آن این است که وزانت قرآنی شدن در وجود افراد باعث دوری آنها از بسیاری از معاصی و گناهان و گرفتاری‎هاست.
مدیر موسسه عاشقان بقیع اظهار کرد: در مرحله بعد و پس از ایجاد سکینه روحی و ثبات شخصیتی باید به دنبال ریشه دواندن آیات قرآنی در روح جوانان و اعضای خانواده‎ها بود؛ زیرا اگر این آیات به شکل عملی در وجود آنها متبلور نشود نمی‎توان انتظار داشت که آنچه قرآن از جامعه می‎خواهد در این مجموعه انسانی رعایت شود.
وی با اشاره به دوره‎های آموزش عملی خانواده قرآنی در این موسسه تصریح کرد: باید به شکل عملی و تصویری خانواده‎ها را با احکام قرآن در خصوص اعضای خانواده آشنا کنیم و مضرات انجام برخی امور و سرنوشت‎هایی که این اعمال ناشایست دارند برای مردم مشخص شود.
این فعال قرآنی کشور بیان کرد: باید در کنار تلاوت قرآن فرهنگ استفاده مفهومی از آیات را نیز به خانواده‎ها آموزش داد؛ صرف ترجمه شاید نتواند چنین کاری انجام دهد بلکه باید با تفاسیر مختلف موضوعی و اجتماعی و فرهنگی چنین وضعیتی را ایجاد کرد.
وی گفت: یکی از مواردی که اسلام و قرآن به صراحت به نکوهش آن پرداخته‌اند، از هم پاشیدن کانون خانوادگی و بحث طلاق است؛ اگر همین بحث طلاق برای خانواده‎ها و زوجین جوان تفسیر شود و آثار روحی و فردی و اجتماعی و فرهنگی و فرجام زشت طلاق برای فرزندان مشخص شود شاید به جای یک تصمیم عجولانه زندگی بهتری در مسیری تازه ایجاد خواهد شد.
این فعال قرآنی بیان کرد: در همین راستا باید گروه‎هایی به عنوان مشاوره‎های قرآنی در جامعه ایجاد شوند و به کار تربیت نسل جوان و مشاوره‎های مبتنی بر آیات قرآن و روایات طاهرین مشغول شوند تا خانواده‎ها بتوانند در این مسیر به خوبی گام بردارند.
وی گفت: یکی از تقاضاهای اصلی بسیاری از خانواده‎ها از مشاوران قرآنی آن است که چگونه می‎توانیم فرزندان قرآنی تربیت کنیم؛ نکته بسیار مهمی که این خانواده‎ها باید رعایت کنند آن است که ابتدا باید فضای ذهنی و روانی خانواده به شکلی با قرآن و فضای مفهومی قرآن آمیخته شود.
مشاور قرآنی خانواده بیان کرد: نباید از ابتدا کودکان را از بازی منع کنیم و حتی نباید آنها را نسبت به فضای مجازی محروم کنیم زیرا امروز این ابزار به ابزار معمول مردم مبدل شده است و گرفتن این نوع وسایل ممکن است آنها را به استفاده بیش از حد از این وسایل حریص کند.
وی افزود: راه چاره آن است که باید از همین طریق و همین ابزار به ظاهر تهدید فرصتی برای آموزش قرآن و مبانی دینی ایجاد کنیم؛ باید فضای مجازی را کنترل کرد و در کنار آن بازی‎های مفرح و گردش و ورزش را برای کودکان تخصیص داد و کاری کرد که کودک و نوجوان با بازی مجازی به یک هدف مشخص و اخلاقی برسد.
شاطری اظهار کرد: امروزه مؤسساتی در کشور فعالیت دارند که در این زمینه محصولات خوبی را تولید کرده‎اند؛ می‎توانیم با مشاوره با این مؤسسات نرم افزارهای مناسبی در اختیار فرزندان قرار دهیم که ضمن سرگرمی و هیجان آموزش صحیحی نیز به کودکان ارائه دهد.
وی گفت: امروزه آموزش اشاره‎ای قرآن کریم به عنوان یک روش موفق شناخته می‎شود زیرا کودکان با حرکاتی آهنگین و تحرک بدنی انرژی خود را تخلیه می‎کنند و با توجه به رقابتی بودن این مسئله سعی می‎کنند که قرآن را به خوبی یاد بگیرند؛ باید با چنین روشی آموزش لازم به کودکان صورت گیرد.
منبع : ایکنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *