به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) نخستین نشست ستاد برگزاری مراسم بزرگداشت شهدای منا با تأكید بر انجام برنامه‌های مناسب فرهنگی و برپایی یادمان، نمایشگاه و استفاده از فضای مجازی و شبكه‌های ارتباطی در بازتاب مستندات این فاجعه برگزار شد.

در این جلسه كه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسكر، نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی تشكیل شد، حجت‌الاسلام شهیدی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در جمع اعضای این ستاد لزوم برگزاری مراسم بزرگداشت سالگرد شهدای منا را خاطرنشان ساخت.

در ادامه این جلسه اعضای ستاد بر برگزاری برنامه‌های مناسب فرهنگی و برپایی یادمان و نمایشگاه و استفاده از فضای مجازی و شبكه‌های ارتباطی در بازتاب مستندات این فاجعه تأكید كردند و استفاده از ظرفیت‌های موجود تشكل‌های مردم‌نهاد و خانواده‌های داغدار فاجعه منا را در برپایی این برنامه‌ها ضروری دانستند.

دراین نشست بعثه مقام معظم رهبری بر آمادگی لازم برای انتشار مستندات فاجعه منا در چندین مجلد تاكید و اعلام كرد كه مستندات تصویری و روایی حجاج ایرانی و سایر كشورها در این رابطه منتشر خواهد‌شد.

در این جلسه ضمن تبادل نظر در خصوص نحوه برگزاری مراسم بزرگداشت ۴۶۱ شهید منا مقرر شد كمیته برنامه‌ریزی این مراسم با مسئولیت بنیاد شهید و امور ایثارگران تشكیل شود تا روند برنامه‌ریزی، تصمیم‌گیری و تشكیل كمیته‌های تولید محتوا زیر نظر این كمیته انجام شود و این كمیته به‌صورت مستمر تا زمان برگزاری مراسم بزرگداشت شهدای منا، تشكیل جلسه خواهدداد و ستادهای مشابهی نیز در استان‌ها تشكیل می‌شود.

لازم به ذکر است: اعضای ستاد برگزاری مراسم بزرگداشت شهدای منا شامل بنیاد شهید و امور ایثارگران، وزارتخانه‌های امور خارجه، اطلاعات، كشور و فرهنگ و ارشاد اسلامی، بعثه مقام معظم رهبری، سازمان های صدا و سیما، بسیج مستضعفین، فرهنگ و ارتباطات اسلامی، حج و زیارت و خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران هستند.

انتشار كتاب فاجعه منا به روایت مطبوعات و رسانه‌های خارجی

مستندات تصویری و روایی شهدای فاجعه منا منتشر می‌شود

به گزارش ایکنا، انتشار كتاب «فاجعه منا به روایت مطبوعات و رسانه‌های خارجی» توسط پژوهشكده حج و زیارت از دیگر خبرهای مرتبط با شهدای فاجعه منا است.

این كتاب در پژوهشكده حج و زیارت تدوین شده و نشر مشعر آن را در خرداد ماه ۱۳۹۵ در ۶۰۰ صفحه و در قطع وزیری وارد بازار كتاب كرده است.

در مقدمه این كتاب آمده: اخبار، گزارش‌ها و تفسیرهای زیادی در مورد چگونگی و علل وقوع فاجعه منا در موسم حج ۱۴۳۶ه‍ .ق. در مطبوعات و رسانه‌های خبری جهان عرب و اسلام منتشر شد و دلایل مختلف وگاه متضاد برای علل وقوع آن بیان شد. این اختلاف نظرها و تحلیل و تفسیرها، تنها به علل وقوع این فاجعه محدود نمی‌شود بلكه چگونگی و جزئیات حادثه و حتی محدوده وقوع آن ‌را نیز در بر می‌گیرد.

در این كتاب سعی شده است افزون‌ بر تبیین چگونگی پدید آمدن این حادثه، از لابه‌لای انبوه مطالب منتشر شده در مطبوعات و رسانه‌های خبری خارجی، علل وقوع آن نیز بیان و جغرافیای منا، محدوده وقوع حادثه و محیط پیرامونی آن معرفی شود و با دسته بندی و بیان اظهارات مقامات سعودی و شاهدان عینی در چند محور، نتیجه‌گیری لازم به‌ عمل ‌آید.

فاجعه منا به عنوان تلخ‌ترین رویداد حج معاصر در دوم مهرماه ۱۳۹۴ برابر با عید قربان در خیابان ۲۰۴ منا به وقوع پیوست. هیچگاه عربستان سعودی آمار دقیق كشته شدگان بیش از ۴۰ كشور اسلامی را اعلام نكرد ولی شاهدان و كارشناسان تا ۸ هزار نفر جان باخته را برآورد كردند. تعداد ۴۶۱ نفر از هموطنان ایرانی در این واقعه به شهادت رسیدند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *