سفر حج پدر سوغاتی‌های زیادی را برای سیدعبدالرضا به همراه داشت اما صفحه گرامافون صوت زیبای عبدالباسط راه ورود استاد معینی را به دنیای پر نور قرآن باز کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، هنوز هم اولین خرید نوار عبدالباسط را به یاد دارد، آنجا که در سرای سنگ‌تراشان مشهد، از بساط نوارفروشی سوره حشر را به قیمت 25 ریال خریداری کرد.

سیدعبدالرضا معینی، چهره برتر قرآنی در سال گذشته در هجدهمین روز بهار 94، به همراه شاگردانش محمد مؤذنی‌راد، حمید صفدری، امید رمضانی، سجاد افضلی و سعید حق‌طلب در محفل «ضیافتی در محضر استاد» که در ایکنای خراسان رضوی برگزار شد، حضور یافت؛ شاگردانی که هر کدام سال‌ها در محضر استاد بوده و خاطراتی را از حضور در جلسات قرآن با خود همراه دارند.

8587731330435978697978539971

به درخواست خبرنگاران ایکنا تلاوت این نشست به استاد معینی سپرده شد، او همچون همیشه تلاوت را به حمید صفدری، قاری برتر کشوری سپرد که وی آیات 31 تا 35 سوره ق قرائت کرد و در انتها با توجه به ایام ولادت حضرت زهرا(س) سوره کوثر را تلاوت کرد که مورد تشویق استاد و دیگران قرار گرفت.

این استاد پیشکسوت که خود را متولد 1342 در یکی از مناطق قدیمی مشهد می‌داند، راه ورود به عرصه قرآن را سوغاتی از سرزمین وحی عنوان کرد، آن زمان که پدر، عازم سفر حج شده و پس از سفری طولانی در سال 1348 و بازگشت از خانه خدا، سوغاتی را برای تنها پسر خود به ارمغان می‌آورد؛ اینجا را از زبان خود استاد می‌گوییم:

این سفر سوغاتی‌های زیادی را به همراه داشت که می‌توان به ماشین پلیس، قطار برقی و … اشاره کرد؛ اما صفحه گرامافون صوت زیبای عبدالباسط که حاوی سوره‌های لیل، علق، توحید،‌ فلق، ناس و حمد در دستگاه رست بود، راه ورود من را به دنیای پرنور قرآن باز کرد؛ پدرم که استاد شیمی دانشگاه فردوسی بود مرا بسیار تشویق می‌کرد و به من می‌گفت: «ببین استاد عبدالباسط چقدر قشنگ می‌خواند»، بدین ترتیب پدرم کلمه کلمه قرآن را به من ‌آموخت.

8587731331580692083663789046

پس از آن به صورت اتفاقی با جلسه قرآن متوسلان به حضرت علی‌بن ابی‌طالب(ع) آشنا شدم، با اینکه سن کمی داشتم اما هر طور شده بود خود را به جلسات می‌رساندم، هنوز به یاد دارم زمستان‌های سخت و زمین خوردن‌ها برای رسیدن به جلساتی که با علاقه در آنجا حضور می‌یافتم؛ بعد از فوت استاد کاشف و توانایی بنده در قرائت اداره این جلسه به من سپرده شد. در ادامه مسیر قرآن‌آموزی نقش پدرم بسیار پررنگ بود، به گونه‌ای که او مرا با جلسه دارالحفاظ مسجد گوهرشاد به مدیریت استاد مرحوم حافظیان آَشنا کرد، با اینکه این جلسه به مدت دو ساعت طول می‌کشید اما پدرم در حرم حضور می‌یافت تا کلاس به پایان برسد.

او که از کودکی علاقه زیادی به فوتبال داشت، به همراه دو همکلاسی خود که از ابتدای دبستان تا انتهای دبیرستان با یکدیگر بودند، گروه سه نفره‌ای را تشکیل داد و حتی مقطعی در تمرینات تیم ابومسلم در سال 54 – 53 حضور یافتند ولی در ادامه مسیر فوتبال را رها کرد؛ استاد معینی در این زمینه معتقد است: پخش مستقیم فوتبال به دلیل هیجانی که به مخاطب منتقل می‌کند بر روی روان و حافظه تأثیر بسزایی دارد و نمی‌توان آن را به دور از استرس نگاه کرد لذا از آنجا که اخبار و مطالب هیجانی با حفظ قرآن متضاد است به شاگردانش نیز توصیه می‌کند از فوتبال و حتی شنیدن اخبار هیجانی دوری کنند.

8587731331449126610493621526

پسران بسیاری به دلیل سختی‌های خدمت سربازی از رفتن به آن فراری هستند اما سیدعبدالرضا معینی از آن دسته افرادی بود خود حضور در سربازی را انتخاب کرد. از آنجا که پدرش 60 سال داشت به او گفتند اگر بخواهی معاف شوی، پدرت را با ویلچر و عصا و کلاه بیاور شاید بتوانی معافی بگیری؛ اما وی خیلی معتقد به نگه داشتن احترام والدین به ویژه پدر بود از همین رو دو سال خدمت به نظام را به معافیتی که اقتدار پدر را زیر سؤال ببرد انتخاب کرد. اما شاید هیچگاه تصور نمی‌کرد این دو سال، بستری برای کسب موفقیت‌های مادی و معنوی در زندگی وی شود. او که به عنوان پزشکیار مشغول به خدمت بود، حفظ کل قرآن و استخدام در پالایشگاه نفت شهید هاشمی نژاد سرخس را پس از دو سال سختی به دست آورد، قطعا توصیه‌های مرحوم اوحدی و استاد محمدزاده، معینی را به حفظ قرآن کریم در این دو سال ترغیب کرد.

شاگردان استاد معینی در این محفل از توجه ویژه استاد به خود سخن می‌گفتند، توجهی که نه تنها در جلسات قرآن و جمع‌های قرآنی نمود داشت بلکه در این ضیافت نیز به چشم می‌خورد،‌ آنجا که استاد در معرفی خود به مختصر سخن ‌گفت اما شاگردان را به تفصیل معرفی کرد.
خاطره دو بار قرائت در محفل انس با قرآن با حضور رهبر معظم انقلاب را محمد مؤذنی‌راد اینگونه تعریف کرد: در سال 70 به جمع قاریان در حسینیه امام خمینی(ره) دعوت شدم، دوست داشتم استاد معینی در این دیدار مرا همراهی کند تا شاید شرایطی فراهم شود و بتوانم در محضر رهبر معظم انقلاب تلاوت کنم؛ از آنجا که استاد عازم ابوظبی بود نمی‌توانست با من بیاید ولی سوره حمد را در گوش من تلاوت کرد، به پشتم زد و گفتند برو خدا پشت و پناهت.

8587731331316936123754182321

با برادرم به بیت رهبری رفتیم، محمدکاظم محمدزاده در این محفل حضور داشتند و در بالای مجلس نشسته بودند برادرم پیش او رفت و درخواست کرد من نیز در این مجلس تلاوت داشته باشم؛ بر حسب اتفاق قاری گنبدی که قرار بود تلاوت کند نیامد و استاد محمدزاده خودش را به مجری رساند و گفت اسم من را صدا بزنند، عباس سلیمی، مجری برنامه صدایم کرد و به جایگاه رفتم. شروع به تلاوت آیاتی از سوره اسراء کردم، هنوز چند آیه‌ای نخوانده بودم که از من خواستند به تلاوت پایان دهم چون رهبرمعظم انقلاب در حال ورود به حسینیه بودند، از اینکه تلاوتم را ناتمام گذاشتند، خیلی ناراحت شدم اما به هر حال زمان من تمام شده بود و چاره ای جز پایان تلاوت نداشتم.

وقتی رهبر معظم انقلاب وارد شدند با چهره درهم به اطرافیانشان گفتند چرا تلاوت کسی که راغب می‌خواند را قطع کردید، بگوئید قاری بیاید و تلاوتش را ادامه دهد آنجا بود که مجدد به جایگاه دعوت شدم و برای بار دوم و این بار در حضور ایشان به تلاوت پرداخته و اینگونه با دعای استاد به آرزویم رسیدم. پس از تلاوت برای دستبوسی به محضر آیت‌الله العظمی خامنه‌ا‌ی رفتم و ایشان از تلاوت من تعریف کرده و گفتند از کجا آمده‌ای گفتم مشهد، ادامه دادند: استادت کیست، گفتم آقای معینی؛ آقا از شنیدن اسم استاد بسیار خوشحال شده و گفتند: تمام شاگردان این استاد اینجا تلاوت‌های خوبی ارائه داده‌اند ولی هنوز این استاد را ندیده‌ام، در ادامه فرمودند: سلام مرا به استاد برسان.

او که از همان لحظات ابتدایی تا انتهای جلسه چنان جذاب و دلنشین سخن می‌گفت که متوجه گذر زمان نشدیم و تنها زمانی که جلسه به پایان رسید تازه فهمیده بودیم که ای کاش زمانی برای بهره مندی بیشتر از این استاد بود.

8587731331020054406575616913

ضیافت در محضر استاد بر خلاف سایر نشست‌هایی که ممکن است در رسانه‌ها برگزار شود، آنچنان گرم و صمیمی بود که 150 دقیقه همراهی مجموعه ایکنا با این جمع قرآنی به سرعت گذشت. گرمی صدا، خلق نیکو، ادب و برقراری ارتباط استاد معینی به گونه ای در محفل حاکم شده بود که خستگی به افراد حاضر در جلسه ورود پیدا نکرد. خصوصیاتی که به دلیل مأنوس بودن با قرآن در او نمود پیدا کرده است.

یادگیری قرآن همراه با عمل به آیات کلام‌الله مجید بارزترین خصوصیتی بود که شاگردان چهره برتر قرآنی سال 93 به آن اذعان داشتند زیرا این استاد در رفتار فردی و اجتماعی خود همواره بر اخلاق قرآنی تأکید داشته و خود نیز بدان عمل کرده است؛ صبوری، منظم بودن در کارها، رعایت ادب، پاکیزگی، صداقت، داشتن حافظه قوی، دارا بودن هوش اجتماعی بالا، اعتماد به شاگردان جدیت، دستگیری از مردم و انجام کارهای خیر، برخورداری از احساس مسئولیت و … از خصوصیاتی بود که تنها از سوی پنج شاگرد استاد معینی عنوان شد.

85877313308598945351540786970

سعید حق طلب یکی از شاگردان استاد معینی در این جلسه درباره این خصوصیات اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های اصلی و بارز استاد و جلسات ایشان، خارج شدن از بحث کلیشه ای شاگردی و استادی است یعنی بیشتر رابطه ایشان با شاگردانش، صمیمانه و دوستانه است؛ این رابطه نزدیک با استاد موجب شده تا شاگردان وی در بسیاری از مسائل زندگی خویش همچون تحصیل، کار و ازدواج با استاد مشورت کنند.

وی به ویژگی دیگری که جلسه استاد معینی را از دیگر جلسات قرآن متمایز می کند اشاره کرد و افزود: جلسات سطح شهر نمایشی است و یک نفر تلاوت می کند و هیچ نکته آموزشی در آن جلسه عنوان نمی شود اما جلسه استاد معینی آموزشی است و ممکن است یک ساعت یا بیشتر روی تلاوت یکی از نوجوانان یا جوانان نکات آموزشی بیان شود و خستگی در هیچ از آنان دیده نشود چون آن نکات آموزشی برای دیگر افراد جلسه نیز قابل اسفاده است.

پیمودن مسیر زندگی همواره با مشکلاتی روبروست که یک همراه و همگام می‌تواند انسان را در رسیدن به سعادت و خوشبختی یاری رساند، استاد معینی با اشاره به اینکه همسرش نقش پررنگی در ادامه زندگی قرآنی داشته است، بیان کرد: به دلیل ارتباط با شاگردان و برگزاری جلسات در منزل، همسرم نیز سختی‌های بسیاری را تحمل می‌کرد که به واقع همراه خوبی به شمار می‌رود.

استاد سید عبدالرضا معینی که 52 بهار از زندگی خود را گذرانده و عمر خود را در مسیر تربیت نوجوانان قرآنی سپری کرده است، آرزوی خود را اینگونه بیان کرد: امید است افراد همواره خدا را شاهد و ناظر بر اعمال خود بدانند و من نیز کارها را «مخلصاً لله» انجام دهم.
وی که تاکنون به گفته فعالان قرآنی حدود 80 نخبه قرآنی را تربیت کرده است، از دو غفلت در عرصه قرآن آموزی سخن گفت و ادامه داد: بیان مفاهیم و شأن نزول در کنار قرائت قرآن کریم از مواردی به شمار می رود که نیاز بود در جلسات آموزشی مورد توجه قرار گیرد.

پایان بخش این نشست صمیمی تلاوت اذان ظهر سازمان مرکزی جهاددانشگاهی مشهد توسط سعید حق طلب، قاری برتر برنامه قرآنی اسراء شبکه قرآن و شاگرد استاد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *