عملیات به اصطلاح «طوفان قاطعیت» به سرکردگی رژیم آل‌سعود نتوانست اهداف خود را که شکستن عزم و اراده راسخ ملت یمن و تسلیم آنان بود، محقق کند و ملت یمن با این ایستادگی بر حق خود در تعیین سرنوشت تأکید کردند.

علی الفایز، فعال و معارض سیاسی بحرین و رئیس انجمن بحرینی‌های آزادی‌خواه، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) با اشاره به ناکام‌ماندن رژیم سعودی در تحقق اهداف خود در یمن گفت: عملیات طوفان قاطعیت علیه ملت مظلوم یمن با رضایت و موافقت ملت‌های کشورهای شرکت‌کننده صورت نگرفت و بیشتر ملت‌های منطقه مخالف این جنگ بودند و آن را محکوم کردند.
وی افزود: عربستان در این جنگ نابرابر به مردمی یورش برده است که گناهی جز اینکه خطری برای دشمنان امت اسلامی به شمار می‌روند، مرتکب نشده‌اند. مردم یمن شعارهایی را سر می‌دهند که حرف دل امت اسلامی است و تنها گناه آنان که باعث حمله عربستان به این کشور شده، این است.
علی الفایز با اشاره به ترس و هراس ناگهانی حاکمان سعودی از رسیدن حوثی‌ها (انصار الله) به قدرت در یمن، اظهار داشت: عربستان با اکثر کشورهای همسایه خود این مشکل را دارد؛ رژیم سعودی می‌خواهد دولت‌های همسایه تابع و پیرو آن باشد در غیر این صورت برای وابسته کردن آن به صورت مستقیم یا غیرمستقیم دخالت می‌کند و نمونه بارز آن دخالت نظامی مستقیم در بحرین و یمن است.
این فعال سیاسی بحرینی اظهار داشت: آل‌سعود نمی‌خواهد که حکومت مردمی در کشورهای همسایه خود شکل بگیرد و آنها به خوبی می‌دانند که حوثی‌ها(انصار الله) مردم یمن را نمایندگی می‌کنند و چون آنها موافق حکومت برخاسته از اراده مردمی نیستند به جنگ با یمن پرداختند.
علی الفایز، درباره ارائه تحلیل‌های مذهبی از جنگ عربستان علیه یمن و ربط دادن آن به نفوذ جمهوری اسلامی ایران در یمن گفت: آل‌سعود از گذشته در صدد ترویج فرقه‌گرایی بوده‌اند، ولی آنها در گذشته این کار را به صورت غیرمستقیم انجام می‌دادند، اما در جنگ علیه یمن آنها به صورت رسمی به فرافکنی‌های مذهبی علیه کشورهای دیگر پرداختند.
وی تأکید کرد: رژیم سعودی سعی دارد تا پیروان مذاهب اسلامی را علیه یکدیگر تحریک و آتش فرقه‌گرایی را در منطقه شعله‌ور کند.
رئیس انجمن بحرینی‌های آزادی‌خواه در ادامه این گفت‌وگو تصریح کرد: سعودی‌ها به خوبی می‌دانند که تفرقه‌افکنی‌های مذهبی برای همه کشورهای منطقه از جمله عربستان خطرناک است، اما آن‌ها از سر ناچاری و ضعف به این شیوه تمسک جسته‌اند.
وی گفت: فرقه‌گرایی استراتژی آل‌سعود فقط برای مبارزه با انصارالله در یمن نیست، بلکه برای خاموش کردن آتش اعتراضات در بحرین و منطقه الشرقیة (منطقه شیعه‌نشین) عربستان نیز است.
الفایز با اشاره به اینکه مسلمانان در سراسر جهان با فرقه‌گرایی موافق نیستند و آن را نمی‌پذیرند، افزود: توجیه حمله به یک کشور با بهانه دفاع از اهل تسنن و یا متوقف ساختن توسعه‌طلبی شیعیان به لحاظ عقلی و منطقی درست نیست.
وی در ادامه اظهار داشت: این اتهامات خیالی هستند و واقعیت ندارند و آل‌سعود این اتهامات را به عنوان اسلحه‌ای برای تحقق بخشیدن به سیاسات‌های خود و درست در زمانی که به آن نیاز دارند، به کار می‌گیرند.
عملیات طوفان قاطعیت جنگ سنی علیه شیعی نبود
وی به سخنرانی برخی چهره‌های دینی سعودی اشاره کرد و گفت: آنها سعی می‌کردند جنگ عربستان علیه یمن را یک جنگ مذهبی و جنگ شیعه علیه اهل تسنن اعلام کنند، زیرا آنها چهره‌های دینی دولتی هستند و برای نظام سعودی کار می‌کنند و در این مرحله از آنها خواسته شده تا جنگ علیه یمن را این گونه جلوه دهند.
معارض سیاسی بحرینی که در حال حاضر مقیم لندن است، تأکید کرد: ارائه توجیهات مذهبی برای جنگ علیه یمن تنها برای بسیج‌کردن مردمی در عربستان بود.
وی افزود: این آتش‌افروزی‌های مذهبی زمانی خطرناک‌تر می‌شوند که به یک جنگ واقعی بین شیعه و سنی در منطقه منجر شود، ولی به نظر می‌رسد عربستان توانایی بسیج سنی‌ها را نداشت؛ زیرا سنی‌ها را نمایندگی نمی‌کند و تنها گروهی از سنی‌ها که دارای افکار وهابی هستند به آنها بپیوندند.
به گفته علی الفایز، این آتش‌افروزی‌های فرقه‌ای به ناچار با شکست مواجه خواهد شد و حکومت عربستان به هیچ وجه نمی‌تواند روی این توطئه برنامه‌ریزی کند، زیرا خود می‌دانند که جنگ مذهبی برای همه نتایج مخربی در پی خواهد داشت.
وی در ادامه گفت: ملت یمن با این ایستادگی و مقاومت آینده خود را ترسیم کرد و با عزم راسخی راه استقلال را برگزید و به حق خود برای تعیین سرنوشت تمسک جست.
علی الفایز با تأکید بر اینکه حکومت عربستان نتوانست هیچ یک از اهداف خود در جنگ با یمن را محقق سازد، تصریح کرد: اهدافی که سعودی‌ها برای این جنگ ترسیم کردند، به دلایل خیلی زیادی محقق نشد و نخستین دلیل شکست آنها اراده ملت یمن است که این جنگ تاکنون نتوانسته از آن بکاهد.
عربستان بازنده تجاوز به یمن شد
وی تأکید کرد: بدون شک عربستان بازنده تجاوز به یمن شد و این جنگ هر اندازه هم طولانی می‌شد، باز رژیم سعودی بازنده آن می‌شد.
رژیم سعودی؛ نماینده تروریست‌های منطقه
فعال سیاسی و معارض بحرینی با اشاره به پشتیبانی غرب از حکومت آل‌سعود تأکید کرد: غرب دیر یا زود به این نتیجه خواهد رسید که حکومتی که سال‌ها پشتیبان و حامی آن بوده است به یک مشکل و بحران سیاسی و امنیتی تبدیل شده که بر دوش آنها سنگینی خواهد کرد، زیرا این حکومت نماینده تروریست‌های منطقه است و می‌تواند تأثیر منفی و بدی بر منافع استراتژیک غرب بگذارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *