معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه‌های استان قم، خواستار برگزاری مراسم حلقه های معرفت در اعتکاف شد و گفت: جوانان برخی مسائل دینی را به صورت جدی نپذیرفته اند به همین دلیل دچار شبهه و سؤال هستند که باید پاسخ داده شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا آخوندزاده، معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه‌های استان قم در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با اشاره به اقبال عمومی به برگزاری مراسم اعتکاف در سال‌های اخیر در کشور و توجه به این موضوع حتی در خارج از کشور، گفت: طلاب و دانشجویان خارجی نیز از حضور در اعتکاف استقبال کرده‌اند.

وی در خصوص تجاربی که در سال‌های اخیر در خصوص برگزاری مراسم اعتکاف کسب کرده است، گفت: مخاطب شناسی خاص و قرار دادن افراد با انگیزه‌های خاص در کنار هم باید در اعتکاف مد نظر قرار داشته باشد. مثلاً جوانان، جوانان دانشجو و اصناف مختلف. می‌توان تلاش کرد برای گروه‌های مختلف محل واحدی را در نظر گرفت تا برنامه‌ریزی متناسب‌تری بتوان انجام داد.

لزوم مردمی دیدن اعتکاف/ خیرین مشارکت کنند

وی مردمی دیدن اعتکاف را از مباحث مهم این برنامه عنوان و اظهار کرد: هر چه خیرین در ورود به این فضا دخالت بیشتری داشته باشند، اعتکاف ارزشمند‌تر خواهد بود از سوی دیگر باید گروهی بنشینند و برنامه‌ریزی فرهنگی برای اعتکاف انجام بدهند.

حجت‌الاسلام آخوندزاده، دعوت از اساتید و برگزاری حلقه‌های معرفت را از دیگر پیشنهادها برای برگزاری اعتکاف عنوان و اظهار کرد: حتی برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی به این صورت که افراد مختلف نظرات خود را مطرح و سؤال‌های خود را بپرسند و یک نفر بتواند نتایج بحث را جمع‌بندی و پاسخ دهد، در اعتکاف هم می‌تواند برای گروه‌های ویژه و تحصیل کرده مناسب باشد.

آیا برنامه های جنبی به روح خلوت نشینی اعتکاف صدمه می زند؟

وی در پاسخ به این سؤال که اعتکاف به نوعی خلوت نشینی و تفکر است، چگونه برگزاری مراسم‌های مختلف جمعی را با روح اعتکاف سازگار می‌کنید، گفت: برای اعتکاف برنامه‌های فردی خاص و عبادت‌های مشخصی توصیه شده است. اما می‌توان بخشی جنبی از مسجد را به برگزاری مراسم‌های جمعی مانند حلقه‌های معرفت و … اختصاص داد.

معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه‌های استان قم با تأکید بر اینکه بهتر است قبل از آغاز اعتکاف برنامه‌ای برگزار و مستحاب این عمل ذکر و برنامه های اعتکاف تشریح شود، گفت: در مراسم اعتکاف برگزاری مراسم‌هایی مانند حلقه‌های معرفت نیاز است چرا که جوانان امروزی ما برخی از مسائل دینی را به صورت جدی نپذیرفته اند و وقتی در شرایط خاص اعتکاف قرار می‌گیرد و می‌خواهد به خدا نزدیک شود، سؤال‌ها و شبهه‌ها به آنها فشار می‌آورد و قطعاً باید فضایی باشد که این سؤال‌ها را مطرح و پاسخ ها را دریافت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *