عضو کاروان قرآنی اعزامی به حج تمتع در سال ۹۳ اظهار کرد: آل سعود اکثر اوقات با برپایی محافل و حلقه‌های قرآنی مخالفت کرده و از اجرای برنامه توسط ایرانیان هراس داشتند.

بهزاد هژبری، حافظ کل قرآن کریم و عضو کاروان قرآنی حج تمتع سال 93 در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) ضمن محکوم کردن حوادث اخیر در عربستان و رفتاری که آل سعود با حجاج ایرانی دارد، گفت: سال 93 که به همراه کاروان قرآنی به حج تمتع اعزام شدم متوجه شدم که سعودی‌ها زیاد به ایرانی‌ها میدان نمی‌دهند و همواره سعی می‌کردند که حجاج ایرانی فعالیت‌های خود را با محدودیت انجام دهند.
هژبری افزود: اکثر مواقع که در مسجدالحرام به برپایی محافل و حلقه‌های قرآنی می‌پرداختیم مأموران آل سعود ممانعت کرده و برنامه ما را قطع می‌کردند و همواره از اینکه قاریان و حافظان قرآن دور هم جمع شوند و به تلاوت قرآن بپردازند، ترس داشتند.
وی ادامه داد: حتی زمانی که می‌خواستیم دو رکعت نماز بخوانیم به محض اینکه متوجه می‌شدند ما ایرانی و شیعه هستیم عکس‌العمل نشان داده و سعی می‌کردند ما را از آن محل بیرون کنند، این در حالی است که با حجاج دیگر کشورها هیچ مشکلی نداشتند.
نفر اول رشته حفظ سی و یکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران در ادامه گفت: در سفر حج زمانی که در جمع آنها تلاوت می‌کردیم هرچند از قرآن خواندن ما خوششان می‌آمد اما می‌پرسیدند اهل کجا هستید و وقتی می‌فهمیدند که ایرانی هستیم ما را تشویق نمی‌کردند و اگر قاریان دیگر کشورها که ضعیف‌تر هم بودند، می‌خواندند بیشتر مورد تشویق قرار می‌گرفتند.
وی یادآور شد: همچنین زمانی که به زیارت قبور ائمه اطهار(ع) می‌رفتیم از این کار ممانعت می‌کردند و خیلی اجازه نمی‌دادند که ما به زیارت قبور اهل بیت(ع) برویم.
هژبری با اشاره به جریانات اخیر و تعرضی که از سوی مأموران آل سعود رخ داده است، گفت: متأسفانه خیلی‌‌ها از این جریانات سوء استفاده اخلاقی می‌کنند و با مطالب به اصلاح طنز شأن و منزلت حج و خانه خدا را زیر سؤال می‌برند؛ چرا که اگر تعرضی هم اتفاق افتاده ربطی به حج ندارد.
وی یادآور شد: باید این فرهنگ‌سازی در جامعه صورت گیرد تا به خاطر چنین اتفاقاتی شأن و منزلت سفر حج و خانه خدا زیر سوال نرود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *