در پی اقدام شنیع دو مأمور پلیس عربستان علیه دو زائر نوجوان ایرانی موجی از اعتراضات علیه این اقدام در صفحات مجازی شکل گرفته است که برخی از آنها از هم‌اکنون دچار آفت عرب‌ستیزی و ایران‌گرایی افراطی شده است که می‌تواند آسیب‌های جدی برای وحدت و امنیت داخلی کشور داشته باشد.

در روزهای اخیر روابط سیاسی ایران و عربستان به حادترین و تیره‌ترین وضعیت خود در طی چند سال اخیر رسیده است که این امر پس از حملات عربستان به یمن و به خاک و خون کشیدن مردم بی‌دفاع این کشور به بهانه دخالت ایران و شیعیان در امور این کشور و همچنین نزدیک شدن مذاکرات هسته‌ای ایران به توافق نهایی و هراس عربستان از افزایش قدرت و نفوذ منطقه‌ای ایران کلید زده شد و در ادامه با تعرض و بی‌حرمتی به دو زائر نوجوان ایرانی از سوی دو پلیس عربستانی در فرودگاه جده به اوج خود رسید.

انتقادات صریح رهبر معظم انقلاب از اقدامات دولت عربستان

مقام معظم رهبری نیز در سخنان اخیر خود در جمع مداحان اهل بیت(ع) به شدت سیاست‌های آل سعود در منطقه را زیر سؤال بردند و در بخشی از بیانات خود فرمودند: «کاری که امروز دولت سعودی در یمن دارد انجام می‌دهد، عیناً همان کاری است که صهیونیست‌ها در غزّه انجام دادند. دو جنبه دارد: یکی اینکه جنایت است، نسل‌کشی است، قابل تعقیبِ بین‌المللی است، بچّه‌ها را می‌کشند، خانه‌ها را خراب می‌کنند، زیربناها را نابود می‌کنند، ثروت‌های ملّی را در یک کشور از بین می‌برند؛ خب، این یک جنایت بزرگ است؛ این یک طرف قضیّه است؛ طرف دیگر قضیّه این است که سعودی‌ها در این مسئله خسارت خواهند کرد، ضرر خواهند کرد و به‌هیچ‌وجه پیروز نخواهند شد. دلیل خیلی واضحی دارد؛ دلیلش این است که توانایی‌های نظامی صهیونیست‌ها چندین برابر توانایی نظامی این سعودی‌های کذا و کذا [است]؛ چندین و چند برابر اینها، آنها توانایی نظامی داشتند؛ طرف مقابل آنها هم غزّه‌ی یک وجبی بود».

همچنین رهبر انقلاب از حاکمان کنونی عربستان نیز انتقاد کردند و فرمودند: «چند جوان بی‌تجربه، امور آن کشور را در دست گرفتند و دارند آن جنبه‌ی توحّش را غلبه می‌دهند بر جنبه‌ متانت و ظاهرسازی؛ این به ضررشان تمام خواهد شد. من هشدار می‌دهم به سعودی‌ها، از این حرکت جنایت‌آمیزی که در یمن می‌کنند باید دست بردارند؛ این در این منطقه قابل قبول نیست. آمریکا هم البتّه از آنها دفاع می‌کند، حمایت می‌کند؛ طبیعت آمریکا این است، در همه‌ قضایا طرف ظالم را می‌گیرد».

در کنار این سخنان بی‌سابقه، برخی مراجع تقلید نیز از ضرورت لغو حج عمره سخن گفتند و اظهار کردند که نباید یک عمل مستحبی با پذیرش ذلت انجام شود. در ادامه نیز طرحی یک فوریتی از سوی نمایندگان مبنی بر لغو حج عمره تا اطلاع ثانوی مطرح شد که همگی این مسائل حاکی از تیره شدن شدید روابط سیاسی دو کشور داشت.

روند روبه گسترش اعتراضات میدانی و مجازی مردم علیه اقدام شنیع پلیس عربستان/آفت‌شناسی اعتراضات

مجموعه این مسائل در روزهای اخیر اعتراضات شدید مردمی را نیز در جای جای کشور علیه اقدام شنیع دولت عربستان در پی داشته است و مردم از مسئولان انتظار پیگیری محاکمه شدید این مأموران پلیس را داشته‌اند. در کنار این اعتراضات در صحنه میدانی، در صفحات مجازی نیز موج اعتراض به این اقدام فراگیر شده است و کمپین‌هایی ضد دولت عربستان و آل سعود از سوی مردم ایران در حال شکل‌گیری است که البته این حساسیت بالای افکار عمومی جای تقدیر فراوان دارد.

اما در این میان شاهد یک آفت در این امواج اعتراضی هستیم و آن هم شکل‌گیری یک سری اعتراضات در شبکه‌های اجتماعی در قالب عرب‌ستیزی و باستان‌گرایی است. به عبارتی اعتراض به حق مردم ایران به این عمل شنیع و زشت از سوی برخی افراد به سمت و سوی ایجاد دو قطبی شیعه ـ سنی و ایرانی ـ عربی سوق یافته است که می‌تواند خطرات و آسیب‌های جدی برای وحدت و امنیت داخلی کشور داشته باشد.

قرآن کدام تفاوت میان انسان‌ها را فضیلت می‌داند؟

البته در درجه اول باید به یاد داشت این گونه دو قطبی‌سازی‌ها و نژاد و قوم‌گرایی‌ها اقدامی ضد دینی، ضد قرآنی و ضد انسانی است و نباید اجازه داد ناراحتی و خشم از این اقدام منجر به درگیری‌ها و تنش‌های فرقه‌ای، قومی ونژادی، چه به صورت زبانی و کلامی در صفحات اجتماعی و چه به صورت ارتکاب اعمال خشونت‌آمیز و نژادپرستانه، شود. خداوند متعال در آیه 13 سوره حجرات می‌فرماید: «یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکُم مِّن ذَکَرٍ وَأُنثَى وَجَعَلْنَاکُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ خَبِیرٌ » (اى مردم ما شما را از مرد و زنى آفریدیم و شما را ملت ملت و قبیله قبیله گردانیدیم تا با یکدیگر شناسایى متقابل حاصل کنید در حقیقت ارجمندترین شما نزد خدا پرهیزگارترین شماست بى‏تردید خداوند داناى آگاه است).

در واقع تفاوت‌های نژادی، زبانی، قومی و … یک امر طبیعی است که مشیت و سنت الهی است و فی ذاته یک نژاد، قوم و زبانی دارای ارزش خاص، امتیاز ویژه و فضیلت والایی نیست و در نزد خداوند تنها تقوا و پرهیزگاری ملاک برتری است حال می‌خواهد فرد باتقواتر از هر قوم و نژادی باشد.

قوم‌گرایی و نژادپرستی؛ آفت اساسی وحدت ملی

از این خط قرمز مهم قرآنی که بگذریم به لحاظ عقلی و منطقی نیز این گونه سخنان و رفتارها به وحدت و انسجام ملی کشور آسیب می‌زند و گسترش آن در سایه غفلت نخبگان، فرهیختگان و مسئولان امنیتی کشور حتی ممکن است کشور را با چالش‌ درگیری‌های طایفه‌ای و قومی روبرو سازد.

از یاد نبریم که بخشی از مردم کشور ما عرب زبان و سنی هستند که در کنار اقوام، ادیان و مذاهب دیگر حول محور ایران گردهم آمده‌اند و بخشی از استقلال و حفظ تمامیت ارضی کشور بر دوش آنان است. به ویژه اینکه رقبا و دشمنان منطقه‌ای ما که به شدت به دنبال بروز چنین اختلافات و شکاف‌هایی در کشور هستند از این گونه اتفاقات در رسانه‌‌های خود به بهترین شکل سوء استفاده خواهند کردند و بر طبل جدایی و تفرقه در ایران اسلامی خواهند دمید تا شاید بتوانند آرزوهای دور و دراز خود علیه وحدت ملی این سرزمین را عملی کنند و آنچه در سوریه و عراق کردند را در ایران به اجرا گذارند؛ هرچند که این رؤیایی خام و دست‌نیافتنی برای آنان است اما نباید در داخل کشور نیز از این مسئله غفلت کرد و بسترهای اختلافات و شکاف‌های قومی و نژادی را تحت لوای اعتراض به اقدامات یک دولت مرتجع ایجاد کرد و گسترش داد. به گونه‌ای که حتی شادی پس از گل بازیکن عربستانی در مقابل فولاد خوزستان نیز به این اتفاق ارتباط پیدا کرده است و براساس یک مطلب کذب و شایعه کامنت‌های فراوانی با مضامین نژادپرستانه، عرب‌ستیزی، ایران‌گرایی، برتری نژاد آریا و … ذیل این عکس منتشر شده است.

توجه به مواضع رهبر انقلاب از منظر شناخت چارچوب صحیح اعتراض به اقدامات اخیر آل سعود

به نظر می‌رسد توجه به مواضع رهبر معظم انقلاب علیه اقدامات اخیر عربستان می‌تواند چراغ راهی برای تبیین شیوه و نوع اعتراض صحیح علیه آل سعود باشد. ایشان در تمام بیانات خود اعتراض خود را معطوف به دولت عربستان کردند و جنایات آنان را از جنس جنایات صهیونیست‌ها در غزه دانستند که شاید این تندترین اعتراض از سوی یک رهبر سیاسی و مرجع عالی‌قدر دینی به کسانی که ادعای خادم الحرمین دارند باشد و از سوی دیگر در سخنرانی‌های مختلف خود به اهمیت مسئله وحدت جهان اسلام‌ و پرهیز از اختلاف‌افکنی میان شیعه و سنی تأکید کرده‌اند و اختلاف‌افکنان را شیعه انگلیسی و سنی آمریکایی نامیدند که این خود می‌تواند به شناخت یک چارچوب درست و شفاف برای اعتراض و ابراز خشم و انزجار به اقدامات آل‌سعود کمک کرده و ما را از افتادن به ورطه عرب‌ستیزی و سنی‌ستیزی و در مجموع نژادگرایی و نژادپرستی در هر شکل و نوع آن، زبانی و رفتاری، مصون بدارد.

مهدی مخبری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *