دبیر کمیته تخصیص و نظارت بر اعتبارات اجرای منشور توسعه فرهنگ قرآنی گفت: درخواست‌ دستگاه‌های قرآنی پس از اتمام موعد مقرر برای دریافت اعتبارات ترتیب اثر داده نخواهد شد.

محمد انجم‌شعاع، دبیر کمیته تخصیص و نظارت بر اعتبارات اجرای منشور توسعه فرهنگ قرآنی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با اشاره به تصویب اعتبارات اجرای منشور توسعه فرهنگ قرآنی در قانون بودجه سال 1394، از لزوم تسریع در فرآیند تخصیص اعتبار به برنامه‌ها و اقدامات ملی قرآنی و تصویب آن در کمیته تخصیص و نظارت بر اعتبارات اجرای منشور توسعه فرهنگ قرآنی خبر داد.
انجم‌شعاع گفت: لازم است دستگاه‌های قرآنی به منظور جذب و برخورداری از اعتبارات ردیف 15-550000 ماده‌واحده قانون بودجه سال 1394 کل کشور، تحت عنوان «اعتبارات اجرای منشور توسعه فرهنگ قرآنی» نسبت به ارسال برنامه‌های قرآنی خود به کمیسیون‌های تخصصی شورای توسعه فرهنگ قرآنی تسریع لازم را انجام دهند.
لزوم رعایت زمان‌بندی مصوّب فرآیند توزیع اعتبارات
دبیر کمیته تخصیص و نظارت بر اعتبارات اجرای منشور توسعه فرهنگ قرآنی در ادامه با اشاره به تصویب دستورالعمل اجرایی هزینه اعتبارات اجرای منشور توسعه فرهنگ قرآنی در سال 1394 در شورای توسعه فرهنگ قرآنی، گفت: طبق ماده چهار این دستورالعمل، هر یک از کمیسیون‌های تخصصی شورای توسعه فرهنگ قرآنی موظف هستند، حداکثر تا پایان اردیبهشت 94، با تشکیل کمیته‌های تخصصی راهبری برنامه‌های ملی، اقدامات و شناسنامه اقدامات ذیل هر برنامه ملی را تدوین و تصویب کرده و پس از فراخوان عمومی، مجری مناسب برای اقدام را تعیین کرده و جداول اقدامات، مجریان و اعتبار ذیل هر برنامه ملی را به کمیته تخصیص اعتبارات اجرای منشور توسعه فرهنگ قرآنی اعلام کنند.

مفاد دستورالعمل
وی تصریح کرد: بنابر مفاد این دستورالعمل، لازم است تمامی دستگاه‌های مجری برنامه‌های قرآنی مرتبط با اهداف منشور توسعه فرهنگ قرآنی حداکثر تا اواخر هفته اول اردیبهشت‌ماه سال جاری، برنامه‌های قرآنی خود برای جذب اعتبارات به کمیسیون‌های تخصصی مربوطه ارائه نمایند.

تدوین جداول در سه حوزه

انجم‌شعاع عنوان کرد: در صورت عمل به‌هنگام دستگاه‌ها و کمیسیون‌ها، کمیته تخصیص و نظارت بر اعتبارات اجرای منشور توسعه قرآنی نیز در جلسات فوق‌العاده طی خردادماه، کار تدوین جداول بودجه‌ای را در سه حوزه آموزش عمومی قرآنی، تبلیغ و ترویج قرآنی و پژوهش و آموزش عالی قرآنی نهایی سازد تا پس از اولین تخصیص دولت، تفاهم‌نامه‌های واگذاری اعتبارات در تیرماه سال جاری به صورت منطقی تعقیب و پیگیری شود.

لزوم هم‌خوانی برنامه‌های دستگاه‌ها با برنامه‌های ملی مندرج در اساسنامه
وی در ادامه اظهار کرد: ماده اول و دوم دستورالعمل اجرایی هزینه اعتبارات اجرای منشور توسعه فرهنگ قرآنی در سال 1394 به سیاست‌های هزینه‌کرد اعتبارات و کلان‌برنامه‌ها و برنامه‌های ملی اختصاص یافته و برنامه‌‌های ملی ذیل سه کلان‌برنامه اجرا می‌شود.
انجم‌شعاع خاطرنشان کرد: این سه کلان‌برنامه شامل، توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی، توسعه آموزش عمومی قرآن و توسعه تبلیغ و ترویج قرآن کریم است که برنامه‌های ارائه شده دستگاه‌ها و کمیسیون‌ها باید در راستای این برنامه‌های ملی باشد.
دبیر کمیته تخصیص و نظارت بر اعتبارات اجرای منشور توسعه فرهنگ قرآنی خاطرنشان کرد: با این رویکرد، توزیع اعتبارات سال 94، به جای اینکه دستگاه‌محور باشد برنامه‌محور خواهد بود.

عدم پذیرش درخواست‌های دستگاه‌ها پس از اتمام موعد مقرر
معاون هماهنگی و نظارت راهبردی شورای توسعه فرهنگ قرآنی همچنین یادآور شد: پس از اتمام موعد مقرّر، درخواست‌ دستگاه‌هایی که مطالباتی در زمینه برخورداری از اعتبارات سال 94 داشته باشند، عملاً قابل بررسی نخواهد بود. بنابر این تمام دستگاه‌ها باید طبق زمان‌بندی مصوّب برنامه‌های قرآنی خود را به کمیسیون‌های تخصصی مربوطه ارائه نمایند تا در کمیته تخصیص و نظارت بر اعتبارات اجرای منشور توسعه فرهنگ قرآنی مورد بررسی و تصویب قرار گیرد.

انجم‌شعاع در پایان از توجه کمیسیون‌های فرهنگی و تلفیق، فراکسیون قرآن و عترت و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در تصویب و اختصاص اعتبارات اجرای منشور قدردانی کرده و گفت: حسب نیاز برنامه‌های قرآنی کشور جهت تحقق اهداف منشور توسعه فرهنگ قرآنی و مطالبات قرآنی مقام معظم رهبری، اعتبارات اجرای منشور توسعه فرهنگ قرآنی در بودجه سنواتی سال 1395 به صورت واقعی افزایش یابد.
در ادامه سیاست‌هایی که نهادها و دستگاه‌ها باید برنامه‌های قرآنی خود را مبتنی بر آن طراحی و ارائه کنند، پیوست شده است.

NewPicture

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *