قرآن دست‌نویس سده 13 قمری، میراث خانوادگی شهروند لنگرودی به گنجینه مخطوطات کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی اهدا شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، حلیمه نیری از اهالی لنگرود در دیدار با رئیس این سازمان، این قرآن را به کتابخانه حضرت رضا (ع) اهدا کرد.
رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در این دیدار ضمن قدردانی از این حرکت، آن را عملی پسندیده نامید و یادآور شد: کتابخانه آستان قدس رضوی، بزرگ‌ترین گنجینه قرآنی جهان را در اختیار دارد که گل سرسبد این گنجینه عظیم، قرآن‌های منسوب به ائمه اطهار (ع) است.
محمدهادی زاهدی به قرآن‌های منسوب به دست‌خط امام علی (ع)، امام حسن (ع)، امام حسین (ع)، امام سجاد (ع)، امام موسی کاظم (ع) و امام رضا (ع) اشاره کرد و افزود: در گنجینه قرآن و نفایس موزه آستان قدس رضوی، مجموعه‌ای از این قرآن‌ها و همچنین قرآن‌هایی نفیس از دوره‌های مختلف تاریخی در معرض نمایش قرار دارد.
وی قرآن اهدا شده را متعلق به سده 13 قمری دانست و ادامه داد: این قرآن دارای سرلوح مزدوج، دو کتیبه متناظر، گوی زرین در فواصل آیات، جدول‌کشی اوراق به تحریر مشکی و سرنج و جلد روغنی مزین به ترنج و سرترنج است.
حلیمه نیری نیز در این دیدار، این قرآن را میراثی خانوادگی خواند و گفت: این قرآن امانتی بود که به نیابت از شوهر و پدرشوهر مرحومم، صمد و حاج محمد اسلامی‌خواه به امام رضا (ع) تحویل دادم.
وی با ابراز مسرت از اهدای این قرآن، آن را دینی ادا شده توصیف کرد و افزود: حاج محمد اسلامی‌خواه، خادم امام حسین (ع) بود که در وقف‌نامه‌ای به دست‌خط خود، این قرآن را وقف چهارده معصوم (ع) کرده بود و اکنون با ادای این دین، احساس رضایت دارم.
در پایان، نوری‌نیا، کارشناس گنجینه مخطوطات سازمان یاد شده نیز با آرزوی توفیق برای واقف این قرآن، وقف را عملی ماندگار توصیف کرد و گفت: در وقف، اصل شیء تا ابد برای واقف می‌ماند که این امر، ویژگی ارزشمند وقف است.

446333

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *