گروه سیاسی: اهداف آموزش عمومی قرآن کشور از سوی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برای اجرا به وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری، سازمان صدا و سیما، دستگاه‌های دولتی، عمومی و نهادهای مردمی کشور ابلاغ شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، اهداف آموزش عمومی قرآن کشور پیشنهادی کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن کشور که در جلسات نوزدهم و بیستم مورخ 7/2/1392 و 4/8/1392 شورای توسعه فرهنگ قرآنی به تصویب رسیده است، برای اجرا ابلاغ شد.

در پی تصویب منشور توسعه فرهنگ قرآنی و لزوم توسعه آموزش عمومی قرآن کریم و در راستای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی). در فراگیری و انس عمومی با قرآن کریم در جامعه اسلامی، به منظور تعیین شاخص های مطلوب سواد قرآنی برای آحاد جامعه در ابعاد مختلف اعتقادی، شناختی، رفتاری و …، چشم انداز، رسالت و اهداف نظام آموزش عمومی قرآن کریم کشور تعیین شده است.

بر این اساس، این اهداف با عنایت به جایگاه رفیع قرآن کریم در هدایت جامعه اسلامی و جایگاه ملت بزرگ ایران به عنوان پرچمدار فرهنگ قرآن و عترت تعیین شده است. از این رو فاصله میان وضعیت موجود با اهداف تعیین شده نباید باعث عدول از شاخص های مورد توجه کتاب و سنت و شایسته ام القرای اسلامی درباره قرآن شود. اگرچه در تدوین این اهداف، علاوه بر توجه به شاخص های مذکور، امکان تحقق آن نیز مدّ نظر بوده است.

همچنین برای تحقق مجموعه اهداف مصوب لازم است هنگام برنامه ریزی، این اهداف سطح بندی و ترکیب مناسب داشته باشد و رعایت تقدم رتبی مباحث و ترتیب اهمیت موضوعات مورد توجه قرار گیرد.

جامعه مخاطب اهداف، عموم مردم با هوشمندی و توان ذهنی متوسط است. بنابراین برای سایرین و کودکان باید این اهداف متناسب سازی شود. در مورد دانش آموزان، ضروری است این اهداف با برنامه ریزی دقیق، به تدریج تا پایان دوره متوسطه محقق شود.

چشم انداز نظام آموزش عمومی قرآن

«نهادینه شدن فرهنگ انس با قرآن کریم و تربیت ده میلیون حافظ قرآن در جامعه»

رسالت نظام آموزش عمومی قرآن

«ایجاد توانایی خواندن همراه با فهم و تدبر در قرآن و بهره گیری مردم از تعالیم قرآن در زندگی»

اهداف آموزش عمومی قرآن کریم

ردیف

عنوان هدف

تحلیل مفهومی

1-تقویت ایمان و گرایش به قرآن و عترت

اعتقاد قلبی به حقانیت، جامعیت و جاودانگی قرآن مجید و جایگاه پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) به عنوان تبیین کنندگان علمی و عملی قرآن و محبت و مودت نسبت به قرآن و اهل بیت (ع)

2-توانایی خواندن قرآن کریم

خواندن صحیح و روان قرآن کریم با تلفظ عربی حروف و حرکات در حد تمایز

3-درک معنای آیات قرآن کریم

درک معنای ظاهری عموم عبارات و آیات قرآن کریم

4-توانایی و التزام به تدبر در آیات قرآن کریم

آشنایی با روش تدبر و پایبندی به اندیشه و دقت در آیات قرآن برای درک بهتر مراد و مقصود آیات

5-حفظ قرآن کریم

به خاطرسپاری و ازبر خوانی بخش هایی از آیات و سور قرآن کریم (حداقل سه جزء)

6-انس با قرآن کریم

اشتیاق به خواندن روزانه و استماع قرآن کریم، همراه با فهم و تدبر در آیات

7-آشنایی با علوم و معارف قرآن کریم

آشنایی با کلیات تاریخ و علوم قرآنی و شناخت معارف اسلامی و ضروری قرآن کریم

8-توانایی استفاده از قرآن کریم

توانایی جستجو و دریافت معارف عمومی مورد نیاز از قرآن کریم با استفاده از منابع معتبر

9-تبعیت از قرآن و عترت

عمل به آموزه های قرآن و اهل بیت در ابعاد مختلف زندگی و تحقق سبک زندگی قرآنی

تدابیر اجرایی

بر اساس این مصوبه، وزارت آموزش و پرورش و سایر دستگاه های دولتی، عمومی و نهادهای مردمی مکلفند کلیه برنامه های درسی آموزش عمومی قرآن و همچنین دوره های تربیت مربی، معلم و مدرس مربوطه را براساس اهداف فوق تنظیم و اجرا کنند.

همچنین وزارت آموزش و پرورش موظف است در طراحی و اجرای کلیه دروس، به ویژه عربی، دینی و فارسی، تحقق اهداف فوق را پیگیری کند.

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز موظف است، به منظور تأمین نیروی انسانی لازم برای تحقق اهداف فوق، با همکاری دانشگاه فرهنگیان و سایر مراکز آموزش عالی واجد صلاحیت نسبت به طراحی و اجرای دوره های آموزش عالی تربیت مربی، معلم، مدرس، کارشناس، مدیر و پژوهشگر آموزش عمومی قرآن در مقاطع کاردانی تا دکتری اقدام کند.

بر این اساس، کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن کشور موظف است برای طراحی و استقرار ساز و کارهای لازم برای هماهنگی و نظارت بر تحقق اهداف فوق در برنامه های آموزش عمومی قرآن دستگاه ها و نهادهای مختلف کشور اقدام و گزارش سالانه اجرای این مصوبه را به شورای توسعه فرهنگ قرآنی ارائه کند.

همچنین سازمان صدا و سیما مکلف است از طریق همه شبکه های صدا و سیما به منظور ترویج و فرهنگ سازی مؤثر برای تحقق اهداف آموزش عمومی قرآن اقدام کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *