گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: مؤسسات قرآنی در کنار هیئات مذهبی که هدفشان توسعه فرهنگ عاشورا می‌توانند از طریق مبانی علمی و نگاه آموزشی، شعور عاشورایی جامعه را ارتقاء دهند.

محمد انجم‌شعاع، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در رابطه با راهکارهای هدایت توان و ظرفیت مردمی مؤسسات قرآنی در جهت تبیین اهداف قیام عاشورا، گفت: تاریخ این را نشان داده است که تا به‌امروز اهداف قیام عاشورا توسط مردم چه با ساختارهای جمعی و یا فردی گسترش پیدا کرده و در بین مردم و نسل‌ها منتشر شده است.
تبیین پیام عاشورا در جامعه امروز توسط مردم انجام می‌شود
وی در ادامه اظهار کرد: با توجه به این انتقال نسل به نسل، هیئت‌هایی تشکیل شد که این گروه خود حرکت‌هایی را در تشریح پیام‌ها، دردها و عزت‌های عاشورا انجام دادند. چه تشکل‌هایی که امروز برای اقامه مظلومیت امام حسین(ع) تحت عنوان روضه‌خوانی تشکیل می‌شود و چه حرکت‌های دست‌جمعی که به عزای این غم بزرگ می‌پردازند، نشان‌دهنده این است که در جامعه امروز نیز تبیین پیام عاشورا توسط مردم انجام می‌شود.
ضرورت بازنگری در اهداف مؤسسات قرآنی تبلیغات اسلامی
انجم‌شعاع تصریح کرد: در حال حاضر محور فعالیت مؤسسات قرآنی، آموزش قرآن و گسترش فرهنگ قرآن است و نیاز است تا بازنگری‌ای در اهداف مؤسساتی که از سوی تبلیغات اسلامی مجوز گرفته‌اند، انجام گیرد، زیرا مؤسساتی که از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز دریافت کرده‌اند، ماهیت قرآن و عترت دارند و نیاز است، مؤسساتی که ماهیتشان آموزش و توسعه فرهنگ قرآن است، این خلأ ساختاری خود را در کنار هیئات مذهبی که هدفشان توسعه فرهنگ عاشورا است پر کرده و با مبانی علمی و نگاه آموزشی، شعور عاشورایی جامعه را ارتقا دهند.
توجه مؤسسات قرآنی به فرهنگ امامت شناسی و امامت باوری در کنار فرهنگ قرآن
مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی کشور با تأکید بر این که مؤسسات در کنار برگزاری دوره‌های تربیت مربی و قاری قرآن اقدام به برگزاری دوره‌های آموزش مداحی کنند، اظهار کرد: لازمه این امر نیز گردهم ‌آمدن بزرگان کارهای مردمی و فراهم کردن مسیری روشن است، تا این گروه در کنار فرهنگ قرآن، به فرهنگ امامت شناسی و امامت باوری توجه کنند.
وی در ادامه اظهار کرد: اگر مؤسسات قرآنی در بخش آموزه‌های خود مبنای خود را آموزش‌های مرتبط با فرهنگ اصیل و ریشه‌دار دینی که برگرفته از قرآن و آموزه‌های قرآن است قرار دهند، قطعا از آموزه‌های خرافی که در بین برخی از جوانان در حال گسترش است، پرهیز خواهد شد.
معرفت بخشی شعیه نسبت به واقعه عاشورا با برگزاری جلسات هم‌اندیشی در مؤسسات قرآنی
انجم‌شعاع در ادامه افزود: مؤسسات قرآنی می‌توانند در قالب جلسات بزرگ هم‌اندیشی، کلاس‌های آموزشی، مسابقات کتاب‌خوانی و … در مناطق مختلف، گام‌های اولیه جهت معرفت بخشی شیعه نسبت به واقعه عاشورا را انجام دهند.
وی بیان کرد: مبنای انتقال مفاهیم دینی و عاشورایی باید برمبنای تأیید فقها باشد که دست رد برروی آن گذاشته و یا آن را تأیید کرده‌اند، بنابراین امروز برای اینکه دامن شیعه از پاره‌ای از رفتارهای خرافی زدوده شده و پاک شود، لازم است تا مراجعه‌ای داشته باشیم به آنچه که در مقاتل نسبت به موضوع عاشورا و اتفاقات این واقعه برای بیان نوع حادثه و رفتار شیعه و کنشی که باید نسبت به این موضوع داشته باشد بیان شده است.
وی در ادامه تصریح کرد: توجه و بیان سیره ائمه(ع) در اقامه عزا و سیره علما و تقریری که ائمه(ع) بر نوع عزاداری گذاشتن و نوع تأییدی که علما برموضوع نحوه عزاداری دارند ضروری است.
مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی کشور اظهار کرد: پرهیز از خرافه، امروز به‌عنوان یک اصل در رفتار ما شیعیان باید مورد توجه قرار گرفته و مراعات شود، زیرا این کارها با هدف بدنام کردن شیعه و ضربه‌زدن به عاشورا انجام می‌شود.
انجم‌شعاع در پایان خاطرنشان کرد: گره زدن برنامه مؤسسات با هیئات مذهبی در شرایط فعلی عملی نیست، هم از جهت اینکه ساختار مدیریتی دو مجموعه از هم متمایز است و هم اینکه از نظر زمانی فعالیت این گروه با یکدیگر فرق می‌کند، در نتیجه مؤسسات خود باید به صورت مستقل در این حوزه گام برداشته و در موارد ممکن با این هیئات همکاری کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *